Pressinbjudan Almedalen: Vill vi ha kvar svensk industri? Vart tog innovationen vägen?

Industrin är viktig för Sverige, men det svåra är inte att tillverka utan att utveckla, designa och marknadsföra produkterna. Vi har en leverantörsstruktur i världsklass med högt teknikinnehåll. Men hur ser det ut framöver? Idag ser vi en akut brist på ingenjörer. AstraZeneca flyttar sin forskning och utveckling utomlands. Tillverkning flyttas till tillväxtmarknaderna. Den traditionellt viktiga närheten mellan forskning/utveckling och tillverkning blir därmed lidande. Ett annat problem är att allt färre ungdomar väljer tekniska utbildningar. Vem bär ansvaret för ett fungerande system med utbildning och företagande? Vilken typ av politik krävs, vad krävs för att möta utmaningarna och hur kan myndigheter stötta?

Dessa frågor kommer att diskuteras av Ulrika Ljungman, chef för KTH Näringslivssamverkan, Sara Modig, ämnesråd på Näringsdepartementet och projektledare för den nationella innovationsstrategin, Per Nordberg, vd på Fouriertransform, Malin Persson, vice president Corporate Strategy & Business Development, AB Volvo och Jens Spendrup, ordförande för Företagarna och styrelseordförande för Spendrups. Moderator är Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld.

I samband med seminariet presenterar Ernst & Youngs sin nya studie "Innovation, hänger Sverige med?" som tar upp frågor om ökad konkurrens, utmaningar och möjligheter för Sverige.

Tid: Måndagen den 2 juli kl. 09.00–10.00
Plats: Clarion Hotell Wisby, Erlanderska rummet

För mer information kontakta Jenny Bildsten på Ernst & Young, tel. 08-520 590 43 eller jenny.bildsten@se.ey.com

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 152 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.