Pressinbjudan: Svenska bioteknikföretag möter amerikanska toppinvesterare

Vilken är den gemensamma nämnaren mellan hjärnforskning och musik? Det är ett ämne som diskuteras när utvalda svenska bioteknikföretag möter några av världens mest kända investerare och ledare inom life science-sektorn under en exklusiv träff i Stockholm i slutet av september. Syftet med mötet är att diskutera trender och nyheter inom bioteknik- och läkemedelsbranschen. Men framför allt att göra affärer och knyta värdefulla kontakter.

– Syftet med SALSS är att skapa en exklusiv mötesplattform för investerare, forskare och företagsledare inom life science, berättar Barbro Ehnbom. I år kommer vi bland annat att diskutera hur vi finansierar innovation och läkemedelsutveckling i efterkristider. Vi får också ta det av nya genombrott inom biotekniken och bland annat diskutera hur musik och hjärnforskning hänger samman.

The Swedish-American Life Science Summit inleds i Ernst & Youngs lokaler i Stockholm den 30 september, kl 08.45, med Professor emeritus Hans Wigzell som inledningstalare.

– Vi är glada att återigen vara värdar till the Swedish-American Life Science Summit. Svenska bioteknikföretag leder utvecklingen inom flera områden, och USA är världens största läkemedelsmarknad med de största investerarna, säger Björn Ohlsson, ansvarig för life science-sektorn på Ernst & Young, och fortsätter:

– Det ska bli spännande att följa diskussionerna på mötet. Ernst & Youngs senaste rapporter inom områdena visar att många nystartade bioteknikföretag har svårt att få in kapital till forskning och utveckling. Utmaningarna inom läkemedelsindustrin handlar till stor del om att se över affärsmodeller. Men också om att hitta strategiska allianser med nya aktörer i syfte att nå ut till patienterna och förbättra patientutfallet. Ett exempel på en oväntad allians är Bayer som kopplar ihop sin glukosmätare för barn med diabetes till Nintendos spelkonsoler för att få dem att mäta sitt blodsocker oftare. Vi kommer att se fler oväntade allianser i framtiden.

Bland talarna märks: • Professor Gerald M. Edelman, Nobel Laureate, Director, Neuroscience Institute G. • Steven Burrill, CEO and Founder, Burrill & Company • Dr. Laurent Leksell, Vice Chairman, Elekta AB • William A. Haseltine, Chairman, Haseltine Global Health • Dr. Karin Hehenberger, Sr. Vice President, Juvenile Diabetes Research Foundation

Se http://www.salss.com/program.htm för detaljerat program. För anmälan till hela eller delar av dagens program, kontakta Jenny Bildsten på Ernst & Young, tfn 08-520 590 43 eller jenny.bildsten@se.ey.com. Välkommen!

Bifogat: Ernst & Youngs senaste globala bioteknikrapport ”Beyond Borders” samt rapporten ”Progressions – Pharma 3.0” – om den framtida läkemedelsmarknaden.

Kontaktpersoner Björn Ohlsson, Ernst & Young, tfn 0708-19 62 63, bjorn.ohlsson.uppsala@se.ey.com Magnus Gink, Executive Director, Ernst & Young, tfn 08-520 598 24, magnus.gink@se.ey.com Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.bildsten@se.ey.com

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 144 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: