Privata investeringar – en pusselbit i arbetet med att effektivisera offentligt ägande och förvaltning av infrastruktur

Intresset för privat kapital för att finansiera vägar, järnvägar, broar, vattenprojekt och andra offentligt ägda tillgångar kommer att öka under det kommande årtiondet. Därmed finns det en stor global marknad för investerare att gå in i samverkansprojekt med offentliga aktörer i infrastrukturprojekt och därmed dra nytta av långsiktiga placeringar med stadig avkastning, menar Ernst & Young i ny rapport. Privata sektorer kan komma att stå för 10 -15 procent (cirka 240-360 miljarder USD) av det kapital som behövs för infrastrukturella projekt i världen.

– Vi ser en helt ny marknad växa fram. Internationellt har trenden länge varit att regeringar och myndigheter på såväl nationell som regional och kommunal nivå är i trängande behov av att nyttja näringslivets kunskap när det gäller såväl bra finansieringslösningar som annan expertis, säger Ingemar Rindstig, ansvarig för Real Estate inom Ernst & Young och fortsätter:

– Även i Sverige börjar det nu diskuteras effektiva lösningar för att hantera de miljardinvesteringar som krävs för att förvalta och ersätta åldrande infrastruktur. Investerare kan dra nytta av den stadiga och långsiktiga avkastning som den här typen av affär kan ge – och det blir en mindre belastning i den offentliga kassan.

Offentlig-privat samverkan Marknaden, som kallas Public Private Partnership, PPP eller offentlig-privat samverkan, OPS, på svenska, börjar nu ta fart i Sverige. De enorma kapitalbehoven av storskaliga infrastrukturprojekt i världen – snart uppe i biljoner US dollar i nästa årtionde – kommer sannolikt att skapa ett intensivt arbete i nationella regeringar världen över för att för att attrahera privata investerare. Enligt rapporten kan privata sektorer komma att stå för 10 -15 procent (ca 240-360 miljarder USD) av det kapital som behövs för infrastrukturella projekt i världen.

Regeringar som har den politiska viljan och ett koordinerat förhållningssätt till att bygga och bevara kommer att vinna uppmärksamhet från privata investerare och erbjudas de bästa villkoren, menar rapporten. Privata investerare visar ofta en enorm erfarenhet av att hantera storskaliga projekt, med potential till en lägre kostnad än offentliga organ.

– Det växande behovet av privat kapital till infrastrukturen beror bland annat på otillräckliga budgetar hos myndigheter och regeringar de senaste åren. Offentliga aktörer ser möjligheter att använda skattemedel mer effektivt och att kunna tidigarelägga viktiga projekt som till exempel skapar en ökad trafiksäkerhet och minskad miljöpåverkan, säger Linda Andersson, ansvarig för Infrastructure Advisory och PPP/OPS på Ernst & Young, och fortsätter:

– Det är nu viktigt att till allmänheten föra ut fördelarna med samverkan och att särskilt poängtera att det inte är likhetstecken mellan OPS och vägtullar. Ett antal viktiga beslut kommer att tas i frågan av regering och riksdag under hösten och våren och det ska bli intressant att se om budgetpropositionen som kommer nu på torsdag innehåller information om detta.

Fakta från rapporten • American Society of Civil Engineers (ASCE) beräknar att 1,6 biljoner US dollar behövs enbart för att få upp den amerikanska infrastrukturen till ”god” nivå inom fem år.
• I Australien har kostnaden för att bygga vägtullar dubblerats de senaste åren från 427 miljoner US dollar till 854 miljoner US dollar per vägprojekt.
• I Kina investerar regeringen tungt i infrastrukturprojekt, men bjuder också in utländska investerare och deras avancerade teknologi för att delta i vägtull-, vattenförsörjnings- och förnybar energi-projekt.

Kontaktpersoner Ingemar Rindstig, partner och ansvarig för Real Estate på Ernst & Young, ingemar.rindstig@se.ey.com, 018-19 42 00, 0705-243300 Linda Andersson, ansvarig för Infrastructure Advisory (OPS/PPP) på Ernst & Young, linda.m.andersson@se.ey.com, 08-520 59320, 070-318 93 20.
Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om rapporten: Rapporten tar ett globalt grepp kring den växande frågan om privata investeringar i infrastruktur – vägar, broar, flygplatser, järnvägar, vattenförsörjning, energiproduktion och -distribution. Rapporten innehåller en detaljerad analys - inklusive skatteimplikationer - av investeringar i infrastruktur-projekt i de mest mogna marknaderna: Australien, Kanada och England, såväl som marknader med störst potential: USA, Brasilien, Kina, Indien och Ryssland. Förutom intervjuer med Ernst & Youngs rådgivare i dessa länder finns även intervjuer med nyckelpersoner i den nya infrastrukturmarknaden.

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande nätverk av revisionsföretag på den globala marknaden. Vi erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster Våra tjänster omfattar revision, redovisning och management consulting samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i fler än 140 länder. Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen legal enhet. Läs mer på www.ey.com/se.