Rekordhöga kapitalflöden i bioteknikbranschen

Ernst & Youngs 21:a globala studie om bioteknikindustrin speglar en bransch i kraftig medvind. Intäkterna når rekordnivåer och det finns gott om riskkapital. Men branschen mognar och de stora utmaningarna ligger i hanteringen av såväl globalisering som priskonkurrens.

Flera börsnoteringar i Sverige Rapporten visar vidare att intresset för att notera nya företag har ökat. Under året noterades 32 nya bolag i Europa, jämfört med 23 företag året innan. Det sammanlagda värdet av dessa noteringar uppgick till 907 miljoner dollar. I Sverige noterades Biosensor Applications, Genovis, Biovitrum, Alpha Helix och Eurocine Vaccines.

– För 2007 kan vi, om kapitalmarknaden fortsätter att vara positiv, förvänta oss ytterligare flera noterade bioteknikbolag, säger Björn Ohlsson, ansvarig för Health Science på Ernst & Young.

God tillgång till riskkapital och fortsatt hög transaktionsaktivitet i Europa Den europeiska biotekniksektorn visade på fortsatt stark frammarsch. Intäkterna för de publika och privata bioteknikföretagen uppgick till hela 13,3 miljarder dollar. Den totala finansieringen ökade med 45 procent till 5,9 miljarder dollar. Direkt riskkapital, statliga forskningsanslag (mjuka pengar) och samarbetsavtal med partners utgjorde de största kapitalkällorna. Rapporten visar också på en fortsatt hög transaktionsaktiviteten och att riskkapitalinvesteringarna i privata bioteknikföretag nådde rekordsiffran 1,9 miljarder dollar.

– Tillgången på riskkapital och den höga transaktionsaktiviteten driver tillväxten inom europeisk bioteknik. Globala läkemedelsföretaget fortsätter att investera stora summor av kapital i bioteknikbranschen, både genom förvärv och samarbetsavtal, i jakt på att fylla sina produktpipelines och hitta lovande plattformar, t.ex. inom vaccin och antikroppar, berättar Staffan Folin, ansvarig för transaktioner inom Health Science på Ernst & Young, och forsätter: – Ett bra exempel är på detta förhållande är AstraZenecas förvärv av Cambridge Antibody Technology, (CAT), en affär till ett värde av 1,1 miljard dollar som till stor del omfattas av CATs plattformsteknologi. Det är också intressant att notera att samarbetsavtalen mellan europeiska bioteknikföretag och läkemedelsföretagen i allt större utsträckning sker i ett tidigare stadium av utvecklingsprocessen.

Utmaningar i en bransch som börjar se tecken på mognad De utmaningar som en mognande bioteknikbransch måste hantera är många, enligt rapporten. Företagen måste efterleva de mer omfattande föreskrifter som reglerar produktgodkännande och patent. De måste klara av att expandera och globalisera sin verksamhet, vidmakthålla kreativiteten i en alltmer konkurrensutsatt omgivning väl illustrerat av att Kina, Indien och Korea, i nämnd ordning, idag har den största tillväxten av biotekniska patent. Dessutom måste förmågan att hantera priskonkurrens ständigt förbättras. Dessa utmaningar, som är en följd av bioteknikens framgång, kommer enligt undersökningen att leda till fler transaktioner, men också till fler arbetstillfällen: • 99 procent av USA:s och 87 procent av Europas vd:ar på bioteknikföretag anger att de planerar att träffa avtal eller ingå samarbete med andra aktörer.
• 52 procent planerar att samarbeta med andra aktörer för att få ut nya produkter på marknaden • 94 procent indikerade att de kommer att anställa fler medarbetare inom de närmaste två åren

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande globalt revisionsföretag som erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster omfattar revision, redovisning och affärsrådgivning samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i 140 länder. Oavsett om vi arbetar på lokal eller global nivå är vår vision densamma – att bidra mest till våra medarbetares och kunders framgång genom att skapa värde och förtroende.

Kontaktpersoner Björn Ohlsson, Ernst & Young, bjorn.ohlsson.uppsala@se.ey.com, tfn 018-19 42 22, 0708-19 62 63 Staffan Folin, Ernst & Young, staffan.folin@se.ey.com, tfn 08-520 593 59, 070-318 93 59 Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, tfn 08-520 590 43, 070-318 90 43