Rekordstart för börsintroduktioner i världen under 2011

Aktiviteten kring börsintroduktioner runt om i världen har varit rekordhög under årets första två månader. Totalt har 25,3 miljarder tagits in vid 193 introduktioner. Detta enligt Ernst & Youngs Global IPO Trends report 2011.

Flera faktorer ligger bakom denna rekordaktivitet, men framför allt vill investerare utnyttja den snabba utvecklingen på tillväxtmarknaderna. Sektorerna som driver denna aktivitet är främst energi, industri (infrastruktur), metall och gruvor samt tekniksektorn. Privatiseringen av statliga företag och multinationella företags utveckling har också bidragit starkt.

– Det finns ett uppdämt behov av noteringar från förra året som vi nu ser realiseras, men flera osäkerhetsfaktorer som exempelvis situationen i Nordafrika gör framtiden svår att förutsäga, säger Carl-Johan Regell, ansvarig för introduktionsfrågor på Ernst & Young.

Stora skillnader mellan regionerna
Kina fortsätter vara världsledande där Shanghai-börsen tog in 4 miljarder USD på 8 introduktioner och Shenzhen-börsen tog in 6,5 miljarder USD vid 51 introduktioner under januari och februari 2011. Hong Kong-börsen förväntas ta in över 50 miljarder USD. Indien står inför en dramatisk återhämtning där över 100 företag förväntas göra en introduktion.

I USA har börserna tagit in 9 miljarder USD vid 26 introduktioner och vid slutet av februari fanns en kö på omkring 150 bolag som förväntas ta in cirka 42 miljarder USD. Även Brasilien har hög aktivitet trots bland annat inflationsutmaningar. Där förväntas omkring 30 introduktioner göras med ett medelvärde av en 500 miljoner USD, framför allt inom sektorerna handel, olja, gas- och gruvindustri.

I Europa har börserna tagit in 1,8 miljarder USD vid 26 introduktioner och det finns en stark pipeline med företag som förväntas göra introduktioner. Man förväntar sig också stora privatiseringar i Östeuropa där regeringarna i Polen, Tjeckien och Ryssland vill finansiera budgetunderskott. I UK kommer avknoppningar från banker att stå för några av de största introduktionerna. Tyskland förväntas också komma igång med omkring 20 small cap-introduktioner inom olika sektorer.

– I Sverige har det under 2010 varit färre noteringar än vad som tidigare förväntades. Under inledningen av 2011 har återigen förberedelserna för en eventuell notering ökat bland många företag, även om det är svårt att förutspå hur många bolag som faktiskt väljer noteringsspåret, avslutar Carl-Johan Regell.

Carl-Johan Regell, carl-johan.regell@se.ey.com, 08-520 594 16, 070-318 94 16
Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 141 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se
Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: