Rekordstor aktivitet för IPOs globalt under 2017

Revisions- och rådgivningsföretaget EY sammanfattar IPO-året och konstaterar att noteringsmarknaden är stark. EY:s nya rapport för börsnoteringar globalt visar att 2017 är det år med högst aktivitet sedan 2007. IPO-aktiviteten ökar i alla regioner, men Asien-Stillahavsområdet har högst aktivitet. I Sverige har noteringar på börsen också nått rekordnivåer. EY:s Andreas Dalhäll tror att takten på IPOs kommer bibehållas nästa år.

EY Global IPO Trends kartlägger varje kvartal genomförda marknadsintroduktioner (IPOs) på såväl reglerade marknader som handelsplattformar. EY:s analys i senaste EY Global IPO Trends: 2017 Q4 visar den högsta aktiviteten för börsintroduktioner i världen på 10 år. Det totala antalet noteringar var 1 624 stycken, vilket är en ökning med 49 procent jämfört med 2016. Även noteringarnas sammanlagda transaktionsvolym, totalt 188,8 miljarder USD, innebär en ökning med 40 procent jämfört med föregående helår.

– Vi ser att 2017 kommer att stänga med fler IPOs globalt än något år sedan 2007. Enligt vår analys kommer investerarna vara mycket aktiva även under 2018. Marknaden drivs av en stark världsekonomi, fortsatt låg volatilitet och höga värderingsnivåer. Men även intresset för gränsöverskridande IPOs är högt, vilket är särskilt tydligt på marknaderna i USA, Hongkong och London, säger Andreas Dalhäll, partner och IPO Leader inom EY Norden och Sverige.

Industri- och tekniksektorerna dominerar kvantitativt i antal IPOs, men de största transaktionsvolymerna finns i finanssektorn. Det finns skillnader i sektorfördelning geografiskt och i t.ex. Norden har hälso- och sjukvårdssektorn jämförelsevis hög IPO-aktivitet.

I Asien-Stillahavsområdet ökade antalet IPOs med 44 procent 2017. I regionen genomfördes under året 935 noteringar med en total transaktionsvolym på 73,2 miljarder USD. Näst störst IPO-aktivitet hade EMEIA (Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika) med 469 noteringar, vilket är 50 procent mer än 2016. Den totala transaktionsvolymen var 64,0 miljarder USD, en ökning med hela 67 procent. Tillväxtekonomier bidrog starkt till det övergripande IPO-resultatet för EMEIA. I USA var antalet IPOs 174 stycken (+55%), med en transaktionsvolym om 39,5 miljarder USD (+84%). Andelen gränsöverskridande IPOs för den amerikanska marknaden var under 2017 den högsta sedan 2010.

Prognosen för 2018 visar på ett stark IPO-år globalt och för Norden
Världsekonomin är på tillväxt och ett stort antal IPOs förväntas nästa år. Norden visar också en fortsatt positiv trend.

– Vi bedömer att intresset för noteringar är fortsatt mycket starkt i Norden, vilket tyder på ett övergripande positivt börsklimat även under 2018. Vi tror också att Sverige, i linje med tidigare år, kommer att vara ledande i Norden på noteringssidan även under 2018. Däremot ser vi att vissa branscher inte följer den starka noteringstrenden, t ex företag inom bostadsutvecklingsbranschen i Sverige, säger Andreas Dalhäll.

Om EY Global IPO Trends
Analysen baseras data från Dealogic kring alla noteringar som anges fram till den 1 december 2017, samt EY:s förväntningar avseende noteringar som bedöms stänga under resten av månaden. Läs mer EY:s IPO-tjänster på www.ey.com/ipo
Bifogat finns rapporten EY Global IPO Trends: Q4 2017

För ytterligare information kontakta