Revolutionen på den svenska sparandemarknaden – vem vinner och vem förlorar?

Tisdagen den 30 juni anordnar EY en paneldiskussion kring revolutionen på den svenska sparandemarknaden på Clarion Wisby Hotel i Almedalen. Medverkar gör bland andra Håkan Nyberg, koncernchef på Nordnet och Kerstin Hermansson, vd på Fondhandlareföreningen.

Datum: Tisdag 30 juni
Tid: 13.00-13.55
Plats: Erlanderska rummet, Clarion Wisby Hotel, Strandgatan 6

Nya EU-regler ska öka transparensen för privatpersoner när det gäller sparandeprodukter och förstärka konsumentskyddet. En svensk utredning går längre och vill förbjuda så kallade kick-backs – en central ersättningsform för de som säljer fonder och andra sparprodukter.

Detta kan dramatiskt förändra förutsättningarna för branschens aktörer. Det skulle kunna leda till att små aktörer som är beroende av distribution via tredje part missgynnas, att storbanker med omfattande kontorsnät blir vinnare och att fondplattformar får en särställning då utredningen föreslår att de ska undantas.

Det kan även komma att påverka spararna. Erfarenheter från Holland och Storbritannien som de senaste åren infört liknande regler tyder på att småsparare inte längre får samma tillgång till finansiell rådgivning som de med större kapital, att småspararna förflyttar efterfrågan till enklare och billigare produkter samt att transparensen avseende kostnader blir större men att komplexiteten samtidigt ökar.

På seminariet vill vi få svar på hur småspararna och marknadens olika aktörer påverkas av de förändrade förutsättningarna samt om Sverige, likt utredningen föreslår, bör gå längre än EU-förslaget kräver.

Deltagare:

Håkan Nyberg, koncernchef på Nordnet

Kerstin Hermansson, vd på Fondhandlareföreningen

Tua Holgersson, vd på Länsförsäkringar Fondliv

Johan Lycke, Swedbank, utredningssekreterare i värdepappersmarknadsutredningen

Seminariet modereras av Sven Tärnvik, ansvarig för finansmarknadsfrågor på EY.

För pressanmälan och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Oskar Mårtensson, Projektledare EY, 070-3189049, oskar.martensson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-5650278, katarina.roslund@se.ey.com

Välkommen till EY:s seminarier i Almedalen den 29 och 30 juni där vi blickar in i framtiden mot år 2030 utifrån flera samhällskritiska områden. Mer information om EY:s program i Almedalen finns på www.ey.com/almedalen

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.

Taggar: