Sandvik bäst på riskredovisning

Sandvik är det företag i Sverige som är bäst på att redovisa sina risker. Det visar en granskning av svenska börsbolags årsredovisningar som genomförts av revisionsföretaget Ernst & Young. Per Nordberg, Chief Financial Officer på Sandvik mottog fredagen den 3 oktober priset - Risk Transparency Award - vid Ernst & Youngs seminarium Risk och styrka - corporate social responsibility.

– Att kommunicera bolagets risker och riskhantering på ett transparent och lättöverskådligt sätt blir allt viktigare, och utvecklingen går snabbt, säger Per Nordberg.
Risk Transparency Award delas ut årligen av Ernst & Young med syfte att lyfta fram goda förebilder för hur risker kan och bör rapporteras.
– I en allt mer komplex omvärld blir en transparent riskrapportering ett allt viktigare redskap för aktieägare, långivare/investerare, kunder och andra aktörer. En tydlig bild av företagets risker är en förutsättning för framgångsrika investeringsbeslut, säger Jan Birgerson, vd på Ernst & Young.
För mer information kontakta: Andreas Halvarsson, ansvarig för Risk Transparency Award, Ernst & Young, tfn 08 520 594 55, 070-318 94 55

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 130 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.

Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.