Skånes Martin Gren, Axis AB, kan bli världens främste entreprenör

Martin Gren i Malmö kan bli världsmästare i entreprenörskap. Snart möter han närmare 50 av världens främsta entreprenörer i tävlingen World Entrepreneur Of The Year – det inofficiella VM:et i entreprenörskap.

– Det är hedrande att få representera Sverige i världsfinalen. Att vara entreprenör innebär att hela tiden ligga i framkant. Det har vi varit duktiga på under Axis 25 år, säger Martin Gren.

Vägen till VM Tävlingen Entrepreneur Of The Year genomförs på regional, nationell och internationell nivå. Martin Gren vann först i region Syd (Skåne län). Sedan tog han hem segern i Sverigefinalen, där han tävlade mot nio andra framgångsrika entreprenörer. Nu har han chansen att bli den förste svensk som kammar hem titeln World Entrepreneur Of The Year.

Martin Gren är en av grundarna till det börsnoterade företaget Axis AB. Ett IT-bolag som som erbjuder nätverksvideoprodukter för användare runtom hela världen. Omsättningen 2008 var 1 975 miljoner kronor. Antalet anställda är fler än 750 i ett 20-tal länder.

– I rådande konjunktur känns det extra angeläget att lyfta fram entreprenörer vars idérikedom och framåtanda inte bara skapar tillväxt utan också sporrar morgondagens entreprenörer, säger företagsledaren J. Christer Ericsson, internationell juryordförande för World Entrepreneur Of The Year.

Namnkunniga entreprenörer bland tidigare vinnare Bland tidigare svenska landsvinnare och finalister i världsfinalen återfinns Laurent Leksell, Elekta, Torsten Jansson, New Wave Group och Gerald Engström, Systemair.

Läs mer på www.eoy.nu samt på www.ey.com/weoy

./.
Kontaktpersoner Patric Nilsson, Ernst & Young, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn 0708-777662, patric.nilsson@se.ey.com Margareta Lantz, Axis AB, Investor Relations & Corporate Communications Manager, tfn 046 272 1892, margareta.lantz@axis.com Jenny Rodin, pressansvarig Entrepreneur Of The Year, Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.rodin@se.ey.com

Fakta om Entrepreneur Of The Year Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Med utmärkelsen vill Ernst & Young synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Entrepreneur Of The Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen har sedan starten 1986 fått fotfäste i 135 städer och 50 länder världen över.