Stark återhämtning på transaktionsmarknaden

Svenska storföretags aptit på företagsaffärer ökar igen. Totalt slutfördes 124 affärer under 2010 – en ökning med 54 procent jämfört med året innan. Och speciell smak har företagen för USA-marknaden, som stod för 23 procent av alla förvärv föregående år.

Studien Corporate Transaction Trends – Transactions by large Swedish companies kartlägger förvärv och försäljningar som genomförts av de omkring 100 största svenska företagen. Studien, som publiceras en gång i kvartalet, visar att transaktionsaktiviteten ökade och att det blev ett starkt avslut 2010. Under kvartal fyra ökade antalet transaktioner med hela 100 procent jämfört med föregående kvartal och det var bygg- och tillverkningsindustrin som var den mest aktiva sektorn.

Storbolagens största företagsköp, kvartal fyra 2010 Köpare Målbolag Hexagon Intergraph SKF Lincoln Industrial Meda Alaven

"Under 2010 såg vi att transaktionsmarknaden började tina upp och särskilt det sista kvartalet var starkt med antalet transaktioner nästan i nivå med volymerna innan krisen. Men det är fortfarande en bra bit kvar till rekordåret 2007", säger Pär Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young.

Studien visar vidare att; ? det under kvartal fyra 2010 totalt sett genomfördes 32 förvärv och 8 avyttringar.
? under 2010 genomförde storföretagen rekordfå förvärv på hemmamarknaderna i Norden och Västeuropa, medan förvärven ökade i USA, ? bygg- och tillverkningsindustrin var den mest aktiva sektorn under kvartal fyra 2010 med totalt 11 företagsaffärer, ? det var främst medelstora förvärv och avyttringar, där målbolagets omsättning ligger mellan 20 till 100 miljoner euro, som drev upp transaktionsaktiviteten under 2010, ? de tre största förvärven under 2010 skedde i USA. Den största försäljningen gjordes av Vattenfall.

"Vi förväntar oss en fortsatt positiv utveckling under 2011. Utfallet under 2011 är dock beroende av makrofaktorer så som utvecklingen av skuldkrisen i eurozonen", avslutar Pär-Ola Hansson.

Kontaktpersoner Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services, Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Bildsten, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.bildsten@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 141 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: