Stark start för transaktioner i år

Efter förra året, som var det mest transaktionsintensiva året i Sverige sedan finanskrisens början 2008, ser vi en positiv start även för 2015. Detta framgår av senaste EY Corporate Transaction Trends, en kvartalsvis återkommande studie, där revisions- och rådgivningsföretaget EY kartlägger förvärv och avyttringar bland Sveriges största företag.

Under det första kvartalet 2015 genomfördes 39 transaktioner, vilket är en liten ökning från 38 stycken jämfört med samma kvartal 2014. Antalet transaktioner minskade dock med 22 procent jämfört med det sista kvartalet 2014, ett mycket starkt kvartal präglat av en hög andel avyttringar. Totalt genomfördes 165 transaktioner under helåret 2014.

– Den positiva utvecklingen av transaktioner under förra året fortsätter in på det nya året. Trenden förstärks av ett högt antal transaktioner som redan offentliggjorts och som förväntas slutföras under året och med detta som underlag tror vi att 2015 kan överträffa 2014 med råge. I vår prognos kan 180 affärer genomföras under 2015, säger Pär-Ola Hansson, ansvarig för Transaction Advisory Services för EY i Europa.

Antalet avyttringar ökade med 63 procent och antalet förvärv minskade med tretton procent under första kvartalet 2015 i jämförelse med samma kvartal 2014. Volvos förvärv av en stor andel i kinesiska lastbilstillverkaren Dongfeng Commercial Vechicles var kvartalets största. Den största avyttringen var Vattenfalls försäljning av Fynsverket, ett kraftvärmeverk i Danmark.

Norden stod för hela 85 procent av det totala antalet avyttringar samt hälften av förvärven. Samtidigt fortsatte trenden från tidigare kvartal med en minskande andel förvärv i USA, den andelen landade på elva procent. Sedan första kvartalet 2010 har bygg- och tillverkningssektorn varit den mest aktiva sektorn vad gäller antalet transaktioner, så var även fallet detta kvartal då sektorn stod för 33 procent av totala antalet transaktioner.

Största företagsköpen (Enterprise Value, 100 procent), kvartal ett 2015

Köpare Target
Volvo Dongfeng Commercial Vehicles (45 %)
ICA Gruppen Apoteket Hjärtat
AstraZeneca Branded respiratory business

Om EY Corporate Transaction Trends
Transaktionerna som undersökts i studien är transaktioner genomförda av stora svenska företag som antingen är listade på Stockholmsbörsen och har ett marknadsvärde på mer än fem miljarder SEK eller onoterade företag som har en omsättning på mer än tio miljarder kronor. Svenska företag som är kontrollerade av utländska ägare är exkluderade, såvida de inte har huvudkontor i Sverige. Enbart bekräftade transaktioner som genomfördes under perioden med ett uppskattat värde över 50 miljoner kronor och som har lett till en signifikant förändring i inflytande räknas i studien. Om stora svenska företag finns med på båda sidor av samma transaktion, räknas transaktionen som ett förvärv. Publika uppköp av tredje part och avknoppningar räknas som avyttringar.

För mer information, kontakta:
Pär-Ola Hansson, ansvarig för Transaction Advisory Services för EY i Europa, 070-318 9677, par-ola.hansson@se.ey.com
Katarina Roslund, PR & Communications manager EY, 070-565 0278,
katarina.roslund@se.ey.com

Om EY
EY är ett världsledande företag inom revision, redovisning, skatt, transaktioner och affärsrådgivning. Våra tjänster och insikter hjälper till att skapa förtroende och hållbar tillväxt på finansmarknader och i ekonomier världen över. För att hålla våra löften till våra intressenter utvecklar vi ledare och medarbetare som arbetar i team över gränserna. Vi vill att allt vi gör ska bidra till att affärsvärlden och arbetslivet fungerar bättre – för våra medarbetare, våra kunder och de samhällen vi verkar i.