Större värdeökning i private equity-ägda företag

De europeiska private equity-ägda företagen visar imponerande tillväxt och ökade under 2008 mer i värde än jämförbara börsföretag. Det visar en ny undersökning från Ernst & Young. En av anledningarna är att private equity-investerarna har tydliga tillväxtstrategier för de företag som förvärvas.

– Vinst- och produktivitetsförbättringar är speciellt markanta för de nordiska försäljningarna som inkluderats i studien, säger David Ramm, private equity-ansvarig på Ernst & Young i Norden. Genom att selektivt tillämpa sin ägarmodell och genomföra specifika förbättringsåtgärder har private equity-bolagen skapat högre avkastning.

– I vissa fall är bilden av private equity-investerare förknippad med ord som kortsiktighet och kostnadsrationalisering, men vår rapport visar motsatsen. Private equity-aktörerna vill ofta utveckla och stärka problemfyllda investeringar för att skapa en uthållig förbättring av resultat och tillväxt, säger David Ramm.

Minskning av antalet försäljningar Under 2008 föll antalet private equity-exits med 66 procent, från 89 till 30, jämfört med 2007. Företagens värde, Enterprise Value, föll från ca 54 till 12 miljarder euro.

– Nedgången i antalet och värdet av exits är en följd av de utmaningar som världsekonomin mött medan minskningen i försäljningsvärde delvis kan förklaras med svårigheterna att skuldfiniansiera affärer och avsaknaden av en normal marknad för börsnoteringar. Börsnoteringar har historiskt stått för 10 – 15 procent av försäljningarna och är speciellt viktig som exit-möjlighet för de största private equity-ägda företagen. Detta har medfört att ett antal stora bolag finns kvar i private equity-fondernas portföljer och kan bli en stor utmaning för branschen över de närmaste åren, säger David Ramm.

Optimism bland Svenska Riskkapitalföreningen medlemmar Hos Svenska Riskkapitalföreningen ser man en tydlig förbättring i medlemmarnas syn på det ekonomiska läget. Bland annat finns signaler på att bankerna börjar bli mindre restriktiva och kommer att kunna erbjuda finansiering framgent.

– Vi ser tecken på förbättringar vad gäller bankernas inställning att erbjuda lånefinansiering, och upplever att möjligheten till exits i form av IPOs kan bli aktuella redan under senare delen av året, men då främst gällande venture, säger Marie Reinius, vd, Svenska Riskkapitalföreningen.

Kontaktpersoner David Ramm, Ernst & Young, david.ramm@se.ey.com, 08-520 597 85 Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 135 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person