Svensk expert godkänd av EU-projekt för integritetsskydd

EU-kommissionen har gett ett konsortium uppdraget att utvärdera marknaden för ett gemensamt europeiskt sigill som avser integritetsskydd för IT-produkter och tjänster. Johan Dahlsjö på Ernst & Young har som första svensk utsetts som expert av projektet.

– Med hjälp av ett europeiskt sigill får konsumenterna en kvalitetsklassning som gör det enklare att avgöra vilka produkter och tjänster som är utformade i enlighet med gällande lagstiftning. Det kan ge konkurrensfördelar på den europeiska markanden, säger Johan Dahlsjö.
Sigillet visar att produkten eller tjänsten genomgått en omfattande certifieringsprocess. Processen sker i två steg, där första steget är en utvärdering av externa experter och det andra steget är en granskning av ett certifieringsorgan. – Expertutvärderingen sammanfattas i en rapport där hänsyn tas till både tekniska och juridiska aspekter. Rapporten sänds sedan till ett oberoende certifieringsorgan som granskar rapporten och därefter beslutar om certifiering, säger Johan Dahlsjö.
Konsortiet European Privacy Seal (EuroPriSe) är delfinansierat av EU-kommissionen och leds av den tyska motsvarigheten till svenska Datainspektionen i Schleswig-Holstein. I Schleswig-Holsteins finns redan ett liknande sigill etablerat sedan år 2000 och som idag omfattar cirka 45 produkter.
Enligt Johan Dahlsjö har marknadsvalideringen av sigillet i Sverige inletts med ett pilotprojekt under februari med syfte att undersöka förutsättningarna för införandet av ett gemensamt europeiskt sigill.

För mer information, kontakta Lars-Gunnar Ericson, pressansvarig Ernst & Young, tfn 070 318 92 10.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 130 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.

Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.