Svenska företag förlorar miljardbelopp på dåliga rutiner

Förändringar i ekonomiavdelningars rutiner för hantering av fakturor, löner och redovisning kan skapa kostnadsbesparingar på över 2 miljarder kronor per år för svenska företag. Det visar en ny studie från Ernst & Young, där ekonomifunktioners effektivitet kartlagts.

– Vår studie visar att det finns en betydande förbättringspotential kring ekonomifunktioners processer. För enbart de undersökta företagen finns en möjlighet att göra årliga kostnadsbesparingar på mer än 104 miljoner kronor. Det skulle innebära en årlig kostnadsbesparing på över 2 miljarder kronor för Sveriges samtliga företag med 100 till 1000 anställda, säger Mikael Bergsten, redovisningskonsult på Ernst & Young.

Ekonomifunktionen i förändring Företagens omvärld och regelverk förändras i snabb takt. Dagens IT-utveckling påverkar den dagliga verksamheten vilket innebär att nya arbetssätt krävs för att möta omställningen. Det märks inte minst på företagens ekonomiavdelningar som utför fler och fler arbetsuppgifter. Studien visar att den klassiska ekonomrollen är på väg att förändras från en statisk redovisarroll till en mer aktiv roll som samarbetspartner till ledningen och organisationens chefer.

– Krav på ny kompetens tvingar företag att se över sina strategier och utveckling av medarbetare. Många på ekonomiavdelningarna har kunskap som inhämtats från det dagliga arbetet, vilket medfört att få eller inga förändringar av gamla invanda rutiner skett, säger Mikael Bergsten.

Framgångsfaktorer för en effektiv ekonomifunktion – De företag som har en effektiv ekonomifunktion har för det första lyckats med att skapa standardiserade processer för de arbetsintensiva transaktionerna. För det andra har de också ett gemensamt IT-stöd, som kan överföra information mellan företagets olika delar utan manuellt arbete. För det tredje har de sett över personalstrukturen och kompetensen och gett medarbetarna möjlighet att i större utsträckning arbeta med strategiska frågeställningar.

Kontaktpersoner Mikael Bergsten, Ernst & Young, mikael.bergsten@se.ey.com, tfn +46 703 48 71 03.
Lars-Gunnar Ericson, pressansvarig, Ernst & Young, lars-gunnar.ericson@se.ey.com, 08-520 592 10.