Svenska företag kan tjäna miljoner på effektivare processer

Svenska företag har stor besparingspotential i sina ekonomiorganisationer. Det visar en ny studie från Ernst & Young. ”Många företag har blivit mer effektiva, men skillnaden mellan ekonomiorganisationerna är fortfarande markant. De mindre effektiva företagen i vår studie har en genomsnittlig besparingspotential på 62 procent av sina kostnader vilket motsvarande 90 miljoner kronor”, säger Anders Lundkvist, konsult på Ernst & Young.

– Enligt studiens resultat och enligt vår erfarenhet realiseras besparingspotentialen framförallt genom effektivisering och standardisering av processerna. Vi menar att ett förbättringsarbete har goda chanser att bli effektivt om det sker i etapper för kontinuerlig utvärdering mot olika nyckeltal, där ett av de viktigare är kostnad per transaktion, säger Anders Lundkvist.

Ernst & Young upplever att företagsledningar i allt högre utsträckning involverar ekonomiorganisationen vid viktiga beslutssituationer. I årets studie görs därför en kartläggning av hur de stödjer företagen med analyser och beslutsunderlag på strategisk, taktisk och operativ nivå.

Studien visar att ekonomiorganisationer framförallt stödjer sina organisationer med budgetuppföljning men mera sällan med strategiska analyser och underlag. Det förklaras av att de inte har den rollen och att de inte har tid med ytterligare arbetsuppgifter.

– Många ekonomiorganisationer upplever krav på snabb rapportering med mer omfattande inslag av analys. Det kräver att ekonomiorganisationen är effektiv och har anpassade rutiner och system för sådana uppgifter, säger Anders Lundkvist.

Stora pengar att tjäna på mer effektiva processer Undersökningen visar följande sammanlagda årliga besparingspotentialer för de undersökta företagen: • Hantering av kundfakturor: 22 miljoner kronor • Hantering av leverantörsfakturor: 26 miljoner kronor • Hantering av manuella verifikationer: 24 miljoner kronor • Hantering av lönespecifikationer: 18 miljoner kronor

Kontaktpersoner Anders Lundkvist, Ernst & Young, tfn 0910-585 816, 070-318 97 64, anders.lundkvist@se.ey.com Jenny Bildsten, presskontakt, Ernst & Young, tfn 08-520 590 43, jenny.bildsten@se.ey.com Om studienI studien ”Hur bidrar din ekonomiorganisation till verksamhetens framgång?” undersökte Ernst & Young ekonomiorganisationers effektivitet i svenska företag. Totalt deltog 100 företag med 50 till 1000 anställda i studien. Studien genomfördes via ett webbaserat frågeformulär.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 141 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.

Taggar: