Tillväxtmarknader i fokus när företag tittar efter uppköpskandidater

Allt fler företag blickar mot tillväxtmarknader när de letar efter uppköpskandidater eller företag att slå sig samman med. Men politisk osäkerhet och avsaknad av pålitlig finansiell information kan sätta käppar i hjulen. Det visar en ny undersökning av Ernst & Young som släpps idag.

– Intresset för att investera i tillväxtmarknader som BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och China) är stort – även bland svenska företag som främst tittar på förvärv i Kina. Marknaderna i dessa länder kommer inom en snar framtid att erbjuda en köpkraft som överstiger Västeuropas och om företag inte finns på plats där om tio år har de inte ambitionen att vara globala, säger Pär-Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young, och fortsätter:

– Men investeringar på utvecklingsmarknader är förenat med stora utmaningar och risker. Det finns många kulturella och politiska fallgropar och nyckeln till framgång kan ligga i lokal kännedom.

Fallgropar vid affärer på tillväxtmarknader Rapporten visar att de största hindren vid affärer på tillväxtmarknader är politisk osäkerhet och avsaknad av pålitlig finansiell information. För att lyckas med transaktionens alla faser är det viktigt att upprätthålla och utveckla relationer med myndigheter, förvärvskandidater, viktiga aktörer på marknaden samt erfarna lokala rådgivare.

– Det är viktigt att investera tid och energi i att analysera alla aspekter av marknaden innan man försöker genomföra en affär, säger Pär Ola Hansson. De kulturella normerna, rättsystemet och den finansiella marknaden ser annorlunda ut än man van vid hemma - den infrastruktur man tar för givet kanske inte ens existerar på tillväxtmarknader.

Undersökningen lyfter fem viktiga punkter som företag måste följa för att lyckas genomföra framgångsrika affärer på tillväxtmarknader: 1. Samstämmighet mellan strategiskt syfte, förväntningar, förvärvsteam och övriga intressenter 2. Goda relationer med förvärvskandidater, lokala rådgivare, andra aktörer och myndigheter 3. Systematik i förvärvsprocessen 4. Flexibilitet och lyhördhet inför ändrade förutsättningar och kulturskillnader 5. Erfarenhetsuppbyggnad genom kunskapsåterföring och uppföljning av tidigare affärer

Kontaktpersoner Pär-Ola Hansson, affärsområdeschef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77.
Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, tfn 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är ett ledande nätverk av revisionsföretag på den globala marknaden. Vi erbjuder tjänster präglade av integritet, kvalitet och professionalism. Våra tjänster omfattar revision, redovisning och management consulting samt skatte- och transaktionsrådgivning. Våra 114 000 medarbetare är revisorer och rådgivare i fler än 140 länder. Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen legal enhet. För mer information besök www.ey.com/se