USA och Indien driver på den globala IPO-marknaden medan Kina backar – fortsatt låg aktivitet i Sverige under kvartalet

Det tredje kvartalet 2024 utvecklades IPO-marknaderna i USA och EMEIA (Europa, Mellanöstern, Indien och Afrika) positivt medan Asien såg en negativ utveckling. Starkt avtagande aktivitet i Asien, framför allt i Kina, innebar att antalet börsintroduktioner (IPO:s) globalt minskade med 14 procent, och transaktionsvärdet med 35 procent, jämfört med Q3 2023. I Sverige skedde endast ett fåtal IPO:s under Q3 2024, och med det har ett tiotal svenska börsintroduktioner genomförts 2024. Sjunkande räntor banar väg för ökad IPO-aktivitet i Sverige och globalt, men marknadens försiktighet innebär att förutsättningarna är bäst för klassiska industribolag med stabila kassaflöden.

Rådgivnings- och revisionsföretaget EY kartlägger varje kvartal genomförda börsintroduktioner (IPO:s) på reglerade marknader och handelsplattformar. Enligt EY Global IPO Trends Q3 2024 genomfördes 310 IPO:s på den globala marknaden under det tredje kvartalet 2024, med ett totalt transaktionsvärden om 24,9 miljarder USD.

Trots global ekonomisk avmattning och marknadsvolatilitet visade den globala IPO-marknaden under tredje kvartalet 2024 tecken på försiktig optimism. Den globala aktiviteten sjönk, men det förklaras nästintill helt av en avstannad aktivitet i Kina, där antalet IPO:s minskat med 61 procent jämfört med Q3 2023. I USA och EMEIA har aktiviteten ökat under 2024, och särskilt i termer av transaktionsvärde. Det totala transaktionsvärdet från börsintroduktioner i EMEIA ökade med 45 procent jämfört med de tre första kvartalen 2023. I Sverige skedde ett tiotal IPO:s under samma tidsperiod, med ett totalt transaktionsvärde om 290 miljoner USD. Jämförelsevis skedde endast tre svenska IPO:s under helåret 2023, med ett totalt transaktionsvärde om 213 miljoner USD.

Under resten av 2024 och under 2025 förväntas IPO-marknaden påverkas av centralbankernas politik, geopolitiska förändringar och viktiga valresultat. Sjunkande räntor och avtagande inflation förväntas främja nya noteringar och återhämtning i sektorer som är känsliga för lånekostnader.

I Sverige har centralbanken sänkt styrräntan tre gånger i år, och fler sänkningar förväntas under hösten. Dessutom kan positiva trender på marknader som USA, Europa och Indien väntas fortsatt stödja IPO-aktiviteten globalt, och även i Norden.

- Vi har sett viss aktivitet på den nordiska IPO-marknaden i år, och flest noteringar i Sverige. Det är bättre än 2023, men ändå ett svagt år sett till historiken. I kontrast ser vi en stark trend i USA, där antalet IPO:s ökar ganska kraftigt. Asien, särskilt Kina, går däremot svagare, medan stora delar av Europa visar styrka på IPO-marknaden. Indien sticker också ut med en kraftig ökning av IPO:s drivet av den starka BNP-tillväxten i regionen, säger Andreas Dalhäll, partner och IPO Leader för EY i Norden och Sverige.

Finansbolag stod för flest noteringar i Norden, men industribolag och PE-ägda bolag förväntas öka
På global nivå har 21 procent av introducerade företag under 2024 varit industriföretag, vilket fortsatt är den bransch med flest IPO:s. Teknikföretag, som tidigare var den bransch med flest antal IPO:s, utgjorde 18 procent av globala börsnoteringar under 2024.

En anteciperad trend är en ökning av andelen PE- (Private Equity) och VC-ägda (Venture Capital) börsnoteringar under 2025. Den avvaktande inställningen bland PE- och VC-bolag de senaste åren har resulterat i en växande kö av portföljbolag som är redo för försäljning, genom transaktion eller IPO. En ökning av PE- och VC-ägda IPO:s pågår, då värderingsnivåerna blir mer gynnsamma för en notering. Under de första nio månaderna av 2024 utgjorde PE- och VC-ägda IPO:s sex av de tio största globala börsintroduktionerna och stod för över en tredjedel av de totala IPO-intäkterna på global nivå.

- Vi ser ett tydligt skifte jämfört med tiden innan pandemin, då många tillväxtbolag sökte sig till den svenska börsen. Idag är det främst klassiska industribolag med lång historik av finansiella prestationer och starka kassaflöden som har förutsättningar för att lyckas. Det är också den typen av företag som vi tror att investerarna efterfrågar på börsen. Även ägarstrukturen förändras. Tidigare var det många entreprenörsägda bolag som gick till börsen, ofta med lägre värderingar. Nu ser vi fler dialoger med Private Equity-bolag, som planerar för noteringar under första halvåret 2025. Det är ett tydligt trendskifte, säger Andreas Dalhäll.

Andreas Dalhll partner och IPO Leader fr EY i Norden och Sverige

För mer information, kontakta:
Victoria Adamczak, PR- och pressansvarig, EY i Sverige, 070-303 95 40, victoria.adamczak@se.ey.com

Om EY Global IPO trends
Rapporten för Q3 2024 är baserad på utförda IPO:s från 1 juli till 16 september 2024, samt förväntade noteringar fram till 30 september 2024. Samtlig data har hämtats från Dealogic, Oxford Economics, och EY-analyser om inte annat anges. SPAC IPO:s (Special Purpose Acquisition Company) inkluderas inte i sammanställningen, om inte annat anges. Mer information finns på ey.com/ipo/trends.

Om EY
På EY arbetar vi varje dag för att uppfylla vårt syfte "Building a better working world" och skapa långsiktigt värde för kunder, medarbetare och samhället i stort. Med stöd av data och teknik bygger vi förtroende på finansmarknader och hjälper våra kunder att växa och utvecklas. Vi samarbetar inom våra tjänsteområden revision, redovisning, affärsrådgivning, skatt, strategi och transaktioner. Tillsammans kan vi ställa bättre frågor för att hitta nya svar på de komplexa utmaningar som världen står inför i dag.

EY syftar på den globala organisationen och kan referera till ett eller flera av medlemsföretagen inom Ernst & Young Global Limited som vart och ett är en separat juridisk enhet. Ernst & Young Global Limited, ett bolag registrerat i Storbritannien, tillhandahåller inte tjänster till kunder. Information om hur EY samlar och använder persondata och en beskrivning av vilka rättigheter individer har enligt dataskyddslagen finns på ey.com/privacy. Medlemsföretag inom EY tillhandahåller inte juridiska tjänster där det inte är förenligt med lokal lagstiftning. För mer information om vår organisation, besök gärna www.ey.com/se

Taggar: