Utländska direktinvesteringar i Sverige förväntas minska

Utländska nyinvesteringar i Sverige ökade med 5 procent 2008 jämfört med året innan. Det innebär att Sverige var det femte land i Europa som ökade mest. 2009 förväntas dock investeringarna i Sverige och Europa minska rejält. Det visar Ernst & Youngs globala årliga studie som kartlägger utländska direktinvesteringar.

– Ännu har vi inte sett hur lågkonjunkturen verkligen slår mot investeringarna. Investeringsbesluten för 2008 togs månader innan den finansiella krisen slog till, vilket förklarar varför 2008 ändå blev ett bra år. 2009 blir betydligt tuffare, säger Pär-Ola Hansson, chef för Transaction Advisory Services på Ernst & Young.

Enligt rapporten visar första kvartalet 2009 en nedgång på 8 procent i nya investeringar jämfört med samma kvartal 2008. Nedgången beräknas accelerera och fler än hälften av tillfrågade företagsledare anger att det inte är aktuellt att expandera under 2009.

– I huvudsak kommer förmodligen 2009 års utländska direktinvesteringar i första hand vara fokuserade på utköp i samband med framtvingade försäljningar av verksamheter som behöver rekonstrueras, fortsätter Pär-Ola.

Europeiska investerare satsar mest Europeiska investerare, främst tyska, engelska och franska, är de som står för flest antal kapitalinvesteringar i Europa (51 %) följt av amerikanska investerare (25 %). BRIC-länderna bidrog med få investeringar i Europa (6 %), men trenden är att Kina och Indien har ökat sina investeringar från 118 till 182 projekt, något som gynnat Storbritannien.

./.
Kontaktpersoner Pär-Ola Hansson, partner och affärsområdeschef, Transaction Advisory Services, Ernst & Young, par-ola.hansson@se.ey.com, 08-520 596 77, 070-318 96 77.
Jenny Rodin, pressansvarig, Ernst & Young, jenny.rodin@se.ey.com, 08-520 590 43.

Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 135 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.

Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.