Välkomna till Ernst & Youngs vårdseminarier i Almedalen 3 den juli:

Leder ökad granskning till bättre äldreomsorg?

Kvalitetsbristerna i äldreomsorgen har fått stor uppmärksamhet under det senaste året. Aktörer från såväl den offentliga som den privata vårdsektorn kräver skärpt granskning. Men är detta tillräckligt för att få bukt med utmaningarna?

Det finns också krav på ledningssystem för kvalitet i äldreomsorgen och många verksamheter har omfattande system. Utmaningen ligger i att få ledningssystemen att genomsyra vardagsarbetet. Och hur kan de äldre engageras för att öka kvaliteten?

Detta diskuteras av Lena Freiholtz, kvalitetschef på Carema Care, Ewa Kardell, äldreomsorgschef på Haninge Kommun, Pär Schön, Aging Research Center och Barbro Westerholm, riskdagsledamot och socialpolitisk talesperson för Folkpartiet. Moderator är Lena Joelsson, Ernst & Young.

Tid: Tisdag 3 juli kl. 11.00-12.00

Den osäkra patientsäkerheten?

2011 fick vi en ny patientsäkerhetslag och nya krav på ledningssystem. Men har situationen förbättrats? Bidrar den nya lagen till ökad patientsäkerhet? En betydande del av den sjukvård som bedrivs idag handlar om att vårda patienter vars sjukdomstillstånd skapats inom sjukvården. Kan vi undvika dessa tillstånd?

Hur man än ser på denna fråga, skulle förmodligen tillgängligheten inom vården förbättras om vårdskadorna minskades. Tar vi frågan på allvar om vi beaktar hur mycket pengar som satsas på att minska vårdskadorna? Pia Andorff, vice ordförande på Vårdförbundet, Ulf Bergman, professor vid Karolinska institutet, Eva Estling, projektchef på SKL och Anders Jonsson, Socialutskottet, kommer att ge sin syn på dessa frågor och diskutera vad framtiden kan erbjuda. Moderator är Anders Hellqvist, Ernst & Young.

Tid: Tisdag 3 juli kl. 13.00-14.00
Plats: Clarion Hotell Wisby, Erlanderska rummet

Kvalitetsuppföljning i primärvården – en framgångsfaktor för ett kvalitativt vårdval

Ernst & Young presenterar under seminariet en studie om kvalitetsuppföljning inom primärvården. I rapporten har beslutsfattande politiker och tjänstemän i samtliga landsting intervjuats om kvalitetsarbetets planering, utförande och utveckling.

Inom ramen för vårdvalsreformen har landstingen implementerat uppföljningsparametrar kopplade till ersättningar. Det kan handla om stimulans av specifika åtgärder eller målrelaterade ersättningar i form av både bonus eller viten. En viktig fråga är hur dessa ersättningar ska vägas mot varandra och om en kvalitetsindikator ska ersättas eller endast följas upp med andra styrmedel.

Panelen består av Carola Lemne, vd på Praktikertjänst, Emma Lovén, konsult på Ernst & Young, Anders Lönnberg, sjukvårdspolitiker för Socialdemokraterna, Roger Molin, nationell vårdvalssamordnare på Socialdepartementet och Joakim Ramsberg, hälsoekonom på Myndigheten för vårdanalys. Moderator är Per Gunnar Holmgren, grundare av Dagens Medicin.

Efter seminariet kommer Emma Lovén, Ernst & Young, att finnas tillgänglig för intervjuer om studien om kvalitetsuppföljning inom primärvården.

Tid: Tisdag 3 juli kl. 15.00-16.00
Plats: Clarion Hotell Wisby, Erlanderska rummet

För mer information kontakta Jenny Bildsten på Ernst & Young, tel. 08-520 590 43 eller jenny.bildsten@se.ey.com

Om Ernst & Young
Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 152 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential. www.ey.com/se

Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.