Värmlänningen Thomas Klier tävlar i entreprenörs-VM

Världens främsta entreprenörer samlas i dagarna i Monaco för att tävla om den prestigefyllda titeln World Entrepreneur of the Year. För Sverige tävlar Thomas Klier från MPT AB i Ekshärad, som tog hem segern i den svenska Entrepreneur of the Year-tävlingen hösten 2006.

Vägen till VM Tävlingen Entrepreneur of the Year genomförs på regional, nationell och internationell nivå. Thomas Klier vann först i region Närke/Värmland. Sedan tog han hem segern i den nationella finalen, där han tävlade mot tio andra framgångsrika entreprenörer. Och nu stundar VM i Monte Carlo.

– Det var hedrande att vinna Entrepreneur of the Year i Sverige. Jag ser fram emot att representera Sverige i Monaco och träffa entreprenörer från andra länder, säger Thomas Klier.

När Thomas Klier utsågs till svensk vinnare löd juryns motivering ”Årets vinnare har med en världsunik kompetens skapat en internationellt ledande position. Han har entreprenörifierat en tjänstemannabefattning i ett klassiskt svenskt bruksföretag och skapat ett företag med imponerande tillväxt och fantastisk lönsamhet.”.

I juryn för den svenska finalen 2006 satt J Christer Ericsson, JCE Group, Mariana Burenstam Linder, Burenstam & Partners, Gerhald Engström, Systemair, Sven Hagströmer, Investment AB Öresund, Carin Holmquist, HHS i Stockholm, Anders Lindberg, JKL, Pontus Schultz, Attention och Veckans Affärer, Lars Öjefors, styrelseproffs och Torsten Jansson, New Wave Group AB. Sistnämnda har själv representerat Sverige i World Entreprenör of the Year 2004.

Framgångsrikt företagande Det är 21:a året i rad som Ernst & Young arrangerar entreprenörstävlingen Entrepreneur of the Year. – Vi arrangerar årligen tävlingen Entrepreneur of the Year för att inspirera till framgångsrikt företagande, berättar Torsten Lyth, vd på Ernst & Young, och fortsätter: – Världsfinalen i Monte Carlo är en storslagen tillställning som placerar några av världens skickligaste entreprenörer i rampljuset – en tillställning som kan liknas vid näringslivets Oscarsgala. Jag vill önska Thomas Klier varmt lycka till i världsfinalen! ./.

Fakta om Entrepreneur of the Year – den internationella utmärkelsen för entreprenörer Entrepreneur of the Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Tävlingen genomförs på regional, nationell och internationell nivå. Vinner gör den entreprenör som bäst personifierar kriterierna verksamhetsutveckling, lönsamhet samt ledarskap och samhällsengagemang. Entrepreneur of the Year delas ut till entreprenörer i 39 länder. Läs mer på www.eoy.nu samt på www.ey.com/weoy

Om Thomas Klier och MPT AB Anställda: 16 Omsättning 405 mkr Vinstmarginal: 15 % (uppgifterna avser 2005/2006)

Kontaktpersoner Jenny Rodin, pressansvarig Entrepreneur of the Year, Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.rodin@se.ey.com