Vinnarchans för Laurent Leksell vid näringslivets Oscarsgala

Världens främsta entreprenörer samlas i dagarna i Monaco för att tävla om den prestigefyllda titeln World Entrepreneur of the Year. För Sverige tävlar Laurent Leksell från börsnoterade medicinteknikföretaget Elekta. Laurent Leksell tog hem segern i den svenska Entrepreneur of the Year-tävlingen hösten 2007.

Vägen till VM. Tävlingen Entrepreneur of the Year genomförs i 135 städer och 50 länder på regional, nationell och internationell nivå. Laurent Leksell vann först i region Stockholm. Sedan tog han hem segern i den nationella finalen, där han tävlade mot tio andra framgångsrika entreprenörer. Nu har han alltså chansen att bli den förste svensk som kammar hem titeln World Entrepreneaur of the year.
– Det var stort och mycket hedrande att vinna Entrepreneur of the Year i Sverige. Förhoppningsvis inspirerar tävlingen även andra entreprenörer samtidigt som den sätter fokus på den viktiga roll som entreprenörskap har i vårt samhälle. Nu ska det bli trevligt att som svensk representant utbyta erfarenheter med entreprenörer från andra länder, säger Laurent Leksell som fortsätter: – Jag vill även tacka Ernst & Young som målmedvetet och långsiktigt satt entreprenörskapet i centrum såväl i Sverige som utomlands.
När Laurent Leksell utsågs till svensk vinnare löd juryns motivering: För ett strålande världsledarskap i skarp konkurrens, präglat av innovation, en bumerangs hantering av motgångar och ett stort samhälleligt engagemang.
Elektas verksamhet, där Laurent Leksell är huvudägare och styrelseordförande, bygger på fadern, professor Lars Leksells uppfinning strålkniven. Under Laurent Leksells ledning har företaget utvecklats till en ledande internationell medicinteknisk koncern som utvecklar och säljer avancerade kliniska lösningar, heltäckande informationssystem och tjänster för cancerbehandling och behandling av sjukdomar i hjärnan. Företaget har 2 500 anställda, omsätter 4,5 miljarder kronor och är noterat på Stockholmsbörsen.
Tidigare vinnare som tävlat för Sverige är bland andra Thomas Klier, Metalls & Powders Trading,Torsten Jansson, New Wave Group, Ulf Eklöf, Stadium och Bengt Ågerup, Q-Med.
För Ernst & Young är det 22:a året i rad som entreprenörstävlingen Entrepreneur of the Year arrangeras.
– Det är med stolthet som jag ser hur tävlingen utvecklats och vuxit, säger Jan Birgerson, vd på Ernst & Young och fortsätter: – Världsfinalen i Monte Carlo är en storslagen tillställning som placerar några av världens skickligaste entreprenörer i rampljuset. Med Laurent Leksell har vi en svensk representant som kan nå ända fram i världsfinalen, jag önskar honom all lycka. Om Ernst & Young Ernst & Young är en ledande global aktör inom revision, skatt, transaktioner, rådgivning och redovisning. Våra 130 000 medarbetare världen över förenas av gemensamma värderingar och en stark vilja att leverera tjänster av högsta kvalitet. Vår drivkraft är att hjälpa medarbetare, kunder och den omvärld vi verkar i att uppnå sin fulla potential.

Ernst & Young AB ingår i det globala Ernst & Young-nätverket där varje medlem är en egen juridisk person.