VM-silver till Sverige när världens främsta entreprenör korades

Kinesen Cao Dewang, ordförande i Fuyao Glass Industry Group, blev i natt utnämnd till världens främsta entreprenör när han tog hem segern i tävlingen World Entrepreneur Of The Year. Sverige, som representerades av Martin Gren från Axis AB, kom på delad andraplats med övriga tävlande.

– Att få denna utmärkelse bland en grupp av sådana begåvade entreprenörer är en stor ära, säger Cao Dewang, inte bara för mig utan även för de 10.000 anställda på Fuyao och för Kina också.

En internationell jury bedömde entreprenörerna efter kriterierna entreprenörsanda, ekonomisk utveckling, strategisk inriktning, inverkan på omvärlden, innovation samt personlig integritet och inflytande.

Sverige på delad andraplats Martin Gren, grundare av IT-företaget Axis AB, var på plats i Monte Carlo som representant för Sverige. Konkurrensen var hård och Martin Gren fick dela andraplatsen med övriga finalister.

– Det har varit inspirerade att komma hit till Monte Carlo och få träffa världens bästa entreprenörer. Jag kommer att ta med mig många idéer och lärdomar hem, säger Martin Gren.

Om Axis AB Axis AB är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideoprodukter för användare runtom hela världen. Företaget är global marknadsledare och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Omsättningen 2008 var 1 975 miljoner kronor. Antalet anställda är fler än 750 i ett 20-tal länder.

Om Cao Dewang och Fuyao Glass Industry Group Se bifogad pdf för mer information om Cao Dewang och hans entreprenörsbana. Se även http://www.fuyaogroup.com/

Kontaktpersoner Patric Nilsson, Ernst & Young, ansvarig för Entrepreneur Of The Year i Sverige, tfn 0708-77 76 62, patric.nilsson@se.ey.com Martin Gren, Axis AB, tfn 0708-13 74 58, martin.gren@axis.com Jenny Rodin, pressansvarig Entrepreneur Of The Year, Ernst & Young, 08-520 590 43, jenny.rodin@se.ey.com

Fakta om Entrepreneur Of The Year Entrepreneur Of The Year är en av världens främsta utmärkelser för entreprenörer. Med utmärkelsen vill Ernst & Young synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Entrepreneur Of The Year är den första internationella utmärkelsen för entreprenörer som med tydliga visioner och goda ledaregenskaper bygger upp framgångsrika företag. Tävlingen har sedan starten 1986 fått fotfäste i 135 städer och 50 länder världen över.