Kommuniké från årsstämma den 3 juni 2024 i Eyeonid Group AB

Årsstämman i Eyeonid Group AB, org.nr 559005–9415 ("Bolaget"), ägde rum idag den 3 juni 2024 kl. 10.00 i Eversheds Sutherland Advokatbyrås lokaler i Stockholm. Samtliga beslut fattades i enlighet med tidigare offentliggjorda förslag och med erforderlig majoritet. De huvudsakliga besluten fattade av årsstämman framgår nedan.

Fastställande av resultat- och balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023.

Disposition av resultat

Årsstämman beslutade att ingen utdelning lämnas och att årets resultat balanseras i ny räkning.

Styrelse och revisor

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om omval av Pontus Karsbo och Fredrik Björklund samt nyval av Børge Granli som ordinarie styrelseledamöter för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Vidare beslutade årsstämman att styrelsens ordförande ska utses av styrelsen själv. RSM Stockholm AB valdes till Bolagets revisor med Robert Hasslund som huvudansvarig revisor.

Styrelse- och revisorsarvode

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsearvode till icke i Bolaget anställda styrelseledamöter ska utgå med 125 000 kronor (exklusive sociala avgifter).

Valberedning

Årsstämman antog valberedningens förslag om riktlinjer för tillsättande av valberedning inför årsstämman 2025.

Ändring av bolagsordningen avseende Bolagets firma

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen avseende Bolagets firma enligt nedan.

Nuvarande lydelse Ny lydelse
§ 1 FirmaBolagets firma är Eyeonid Group AB (publ). § 1 FirmaBolagets firma är Eyeon Group AB (publ).

Ändring av bolagsordningen avseende aktiekapitalets gränser

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen avseende gränserna för aktiekapitalet enligt nedan.

Tidigare lydelse Ny lydelse
§ 4 AktiekapitalAktiekapitalet skall vara lägst 9 440 000 kronor och högst 37 760 000 kronor. § 4 AktiekapitalAktiekapitalet skall vara lägst 1 600 000 kronor och högst 6 400 000 kronor.

Minskning av aktiekapitalet

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att Bolagets aktiekapital ska minskas med 27 841 922,5 kronor för täckning av förlust. Minskningen ska genomföras utan indragning av aktier genom att aktiens kvotvärde ändras från cirka 1,18 kronor till 0,20 kronor per aktie. Minskningsbeloppet ska användas för täckande av förlust.

Bakgrunden till förslaget är att Bolagets ansamlade förlust enligt årsredovisningen 2023 uppgår till 27 964 154 kronor och att det inte finns fritt eget kapital som motsvarar förlusten. Efter verkställd minskning i enlighet med beslutet, kommer Bolagets aktiekapital att uppgå till 5 682 025 kronor, fördelat på 28 410 125 aktier, envar aktie med ett kvotvärde 0,20 kronor.

Det noterades att beslutet om minskning av aktiekapitalet kan genomföras utan inhämtande av Bolagsverkets tillstånd eftersom minskningen sker för täckande av förlust. Det noterades vidare att beslut medför att Bolaget, under tre år efter registrering av beslutet, är förhindrat att besluta om vinstutdelning utan tillstånd från Bolagsverket.

Särskilt bemyndigande för styrelsen

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen, den verkställande direktören eller den styrelsen i övrigt förordnar att vidta sådana smärre justeringar och förtydliganden av de på stämman fattade besluten i den utsträckning detta är erforderligt för registrering av besluten.

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom.