EYEONID GROUP AB (publ): EyeonGroup investerar i digital infrastruktur i Sverige

EyeonGroup har beslutat att investera i digital infrastruktur i Sverige.

Beslutet grundar sig framför allt i två huvudsakliga skäl, att själv kontrollera en större del av Bolagets egen infrastruktur, som idag ligger på en extern utländsk leverantör, gör det möjligt att 1) sänka löpande infrastrukturkostnader och 2) ger en större kontroll och över lagring och dataflöden vilket är viktigt att kunna visa upp mot kunder.

I dialog med befintliga och potentiella kunder i Sverige, Norden och övriga Europa har det visat sig att det allt mer efterfrågas att datalagring sker lokalt och att man i högre utsträckning kontrollerar sin egen infrastruktur och att denna befinner sig i Sverige och inte USA.

”Vi har fått stort intresse av större kunder i såväl Norden som Europa av vårt erbjudande och det är tydligt att fler och fler av dessa kunder efterfrågar, eller i vissa fall, till och med kräver att vi sparar all data lokalt i Sverige. Därför ser vi en stor konkurrensfördel mot konkurrenterna som använder de amerikanska molnjättarna och inte äger sitt eget data.” säger Fredrik Björklund, styrelseordförande i EyeonGroup.

Fredrik Björklund, styrelseordförande, Eyeonid Group AB (publ.)

E-post: fredrik.bjorklund@eyeonid.com

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom.