EYEONID GROUP AB (publ): Styrelsen informerar om att Georg Tsaros lämnar sitt uppdrag som VD för Eyeonid Group

Styrelsen har i dialog med VD beslutat att Georg Tsaros lämnar sitt uppdrag som vd för Eyeonid Group AB.

Georg Tsaros, VD sedan december 2021, lämnar nu rollen och kommer under sin avgångsperiod arbeta med kommersialiseringen av bolagets företagstjänst.

Styrelsen har påbörjat en process för rekrytering av ny VD. Som tidigare kommunicerats kommer bolagets styrelseordförande Fredrik Björklund att ta en aktivare roll i bolaget och kommer att hantera VD relaterade frågor till dess att en ny VD är på plats.

Styrelsen framför sitt tack till Georg Tsaros för hans insats under drygt 2 års tid som bolagets VD och önskar honom lycka till i framtiden. Georg Tsaros kom in i ett pressat skede för bolaget och genom en rad tuffa beslut under hans ledning skapades förutsättningar för bolaget att leva vidare. Under Georg Tsaros ledarskap har bolaget blivit mer fokuserat avseende teknisk utveckling och produktutveckling och bolaget har stadigt gjort finansiella framsteg. Sammanfattningsvis har det varit svåra förutsättningar som Georg Tsaros har hanterat med bolagets bästa i fokus.

“Jag vill tacka för den tid som varit och för det förtroende som givits mig. Från en brokig start där en omfattande strukturomvandling och tuffa rationaliseringar var nödvändiga, till att idag se tillbaka på en materialiserad teknisk höjd, nytt produkterbjudande och en noterbar förbättring på samtliga plan. Såväl en EBITDA förbättring om ca 80% och en försäljningstillväxt, like-for-like, om ca 35% under en tvåårsperiod är tydliga indikationer på detta. Nu går bolaget in i en ny fas där såväl kommersiella insatser som utökat produkterbjudande kommer behöva infrias. Med en stark ny huvudägare och en aktiv styrelse upplever jag förutsättningarna bättre än någonsin. Avslutningsvis vill jag tacka alla kollegor som varit en grundpelare för denna resa”, avslutar Georg Tsaros.

”Styrelsens fokus är att få till lönsamhet och positivt kassaflöde för bolaget, vi letar efter en ersättare och kommer att ha full fokus på sälj och marknadsföring.”, säger Fredrik Björklund, styrelsens ordförande.

Fredrik Björklund, Styrelseordförande, Eyeonid Group AB (publ.)

E-post: fredrik.bjorklund@eyeonid.com

Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning MAR. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-04 kl. 12:00 CET.

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom.