EyeonIDs B2B-tjänst Enterprise hjälper företag och organisationer att identifiera och bedöma personuppgiftsincidenter

EyeonIDs nya B2B-tjänst övervakar och identifierar läckta uppgifter kopplade till en och samma domän. Detta hjälper företag och organisationer, bedöma, prioritera och förebygga potentiella risker. Tjänsten kan även användas för att identifiera och hantera personuppgiftsincidenter. Om en personuppgiftsincident inträffar behöver ett företag eller en organisation ha rutiner för hur incidenten ska hanteras på ett effektivt sätt. Om det inte är osannolikt att en personuppgiftsincident medför en risk för de registrerades rättigheter och friheter måste incidenten anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY.

EyeonIDs tjänst innehåller detaljerade uppgifter på domännivå och har ett väldigt lättarbetat användargränssnitt som snabbt ger en tydlig överblick och snabba svar på de frågor som behöver redas ut för att bedöma en eventuell personuppgiftsincidents allvarlighetsgrad och skaderisk. Från det att man får kännedom om en personuppgiftsincident så har man 72 timmar på sig att åtgärda incidenten, informera berörda och i vissa fall informera Integritetsskyddsmyndigheten IMY, som är tillsynsmyndighet i Sverige. Det finns motsvarande tillsynsmyndigheter i hela EU i det fall incidenten inträffat i ett annat land. I det fall att tidsfristen på 72 timmar inte hålls riskerar företaget eller organisationen sanktionsavgifter.

72 timmar är en snäv tidsram, speciellt vid större händelser och där man samtidigt som man hindrar ytterligare skada måste börja informera berörda samt bedöma om incidenten är av den graden att den måste anmälas till IMY. I en del fall kan det vara så att ett angrepp är pågående och därför brådskande att begränsa och stoppa så fort som möjligt. Det är därmed inte bara rapporteringen som är viktig.

Om det är uppenbart att ingens integritet egentligen kan skadas av en incident så behöver man inte anmäla till tillsynsmyndigheten. Men man har fortfarande ett dokumentationskrav, dels på vad som hänt, dels på hur man bedömt risken för skada. Att snabbt kunna avsluta utredningar är en viktig aspekt så att man inte behöver lägga mer tid än nödvändigt på att utreda vad som hänt för att långt senare upptäcka att inget riktigt allvarligt har hänt och EyeonIDs tjänst är ett utmärkt verktyg för att underlätta den processen.

Fredrik Björklund, styrelseordförande, Eyeonid Group AB (publ.)

E-post: fredrik.bjorklund@eyeonid.com

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom.