EyeonIDs tjänster kan stötta företag och organisationer för att möta de nya kraven i NIS2-direktivet

I mars kom den svenska utredningen om det nya EU-direktivet, NIS2, som ska implementeras i svensk lag, vilket kommer ställa högre krav på företag och organisationers hantering av IT-säkerhet. För företag och organisationer, i ett stort antal branscher, med fler än 49 anställda blir direktivet ett lagkrav. EyeonIDs tjänster kan spela en stor roll i att hjälpa företag att möta de nya kraven. NIS2 kommer att resultera i en ny lag, cybersäkerhetslagen, och den föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.

Regelverket är fortfarande indikativt och skarpt lagförslag har ännu inte presenterats, men det kommer beröra hur incidenter hanteras och där incidenter av viss svårighetsgrad ska anmälas. Detta kommer ställa krav på företag och organisationer på en omfattande loggning av sina IT-miljöer för att kunna upptäcka att en incident har inträffat. Detta innefattar krav på hur inloggningar sker och distribution och hantering av lösenord. EyeonID följer utvecklingen och kommer analysera vad det kommande lagförslaget kommer innebära för att på bästa sätt stötta företag och organisationer att möta de nya kraven.

Företag och organisationer inom ett stort antal branscher (se nedan) som uppfyller minst ett av följande kriterier kommer att beröras av de nya reglerna:

• Fler än 49 anställda,
  • omsättning över 10 MEUR eller
  • balansomslutning över 10 MEUR

Inom nedan branscher:

Energi (elektricitet, fjärrvärme, fjärrkyla, olja, gas, vätgas)
Transporter (lufttransport, järnvägstransport, sjöfart, vägtransport)
Bankverksamhet
Finansmarknadsinfrastruktur
Hälso- och sjukvårdssektorn
Dricksvatten och avloppsvatten
Digital infrastruktur
Förvaltning av IKT-tjänster
Offentlig förvaltning
Rymden (operatörer av markbaserad infrastruktur)
Post- och budtjänster
Avfallshantering
Tillverkning, produktion och distribution av kemikalier
Produktion, bearbetning och distribution av livsmedel
Viss tillverkning (medicintekniska produkter, datorer, elektronikvaror, optik, elapparatur, motorfordon, släpfordon och påhängsvagnar, andra transportmedel och övriga maskiner)
Digitala leverantörer (onlinemarknadsplatser, sökmotorer, plattformar för sociala nätverkstjänster)
Forskning

Fredrik Björklund, styrelseordförande, Eyeonid Group AB (publ.)

E-post: fredrik.bjorklund@eyeonid.com

Om EyeonID

Eyeonid Group AB (publ) grundades 2015 och är en SaaS-leverantör som genom egenutvecklad teknologi för insamling, analys och paketering av data utvecklar och säljer smarta lösningar som gör livet på internet enklare och tryggare för människor, företag och organisationer. Bolaget tillhandahåller affärslösningar inom IT säkerhet, integritetsskyddande tjänster och AI baserade datalösningar. Dessa riktas i första hand mot B2B marknaden i Europa för branscher som t.ex. bank, försäkring och telekom.