Halvårsrapport 2019

Sammanfattning januari – juni 2019 (jämförelse samma period föregående år):

•  Periodens nettoomsättning uppgick till KSEK 1 745 (KSEK 1 503)
  •  Periodens resultat uppgick till KSEK -12 689 (KSEK -15 361)*
  •  Resultat per aktie: SEK -0,20 (SEK -0,29)*
  •  Eget kapital per aktie: SEK 0,75 (SEK 0,90)*

Sammanfattning april – juni 2019 (jämförelse samma period föregående år):

•  Periodens nettoomsättning uppgick till KSEK 863 (KSEK 462)
  •  Periodens resultat uppgick till KSEK -6 292 (KSEK -8 208)*
  •  Resultat per aktie: SEK -0,10 (SEK -0,16)*
  •  Eget kapital per aktie: SEK 0,75 (SEK 0,90)*

* I samband med bokslutet 2018 har avskrivningstiden för balanserade utvecklingsutgifter ändrats från 10 till 5 år. Förändringen har räknats om från och med den 1 januari 2018 och innebär att kostnaden avseende avskrivningar förändrats jämfört med tidigare lämnade kvartalsrapporter under år 2018. I och med ökade avskrivningar påverkas resultatet negativt. Förändringarna är inte kassaflödespåverkande.

Väsentliga händelser under perioden (januari – juni)

•  Bolaget deltog på DIA tillsammans med Tieto på DIA konferensen i Amsterdam i slutet av juni för att visa upp hur den kommande integrationen av tjänsten kommer kunna se ut.
  •  Bolaget kallar på en tredje tranche om 10 MSEK inom ramen för det finansieringsavtal som skrevs med European Select Growth Opportunities Fund (”ESGO”). Påkallandet av denna tredje tranche medförde utgivande av nya teckningsoptioner till såväl ESGO som till samtliga övriga aktieägare.
  •  Bolaget släpper Generation II av sitt API där nya funktioner rörande 360° Modules samt integration av EyeOnText och NLP-teknologin skapar nya förutsättningar för kundintegration och kunderbjudande.
  •  Konsolideringen av säkerhetsinfrastrukturen har gjorts om och anpassats efter nya säkerhetsstandarder vilket ger bättre flexibilitet och bättre skalbarhet.
  •  Bolaget tecknar nytt kommersiellt avtal med Willis Tower Watson.
  •  Bolaget utser ny VD, Patrik Ugander som efterträder Daniel Söderberg.
  •  Bolaget utser Daniel Söderberg till Senior Advisor med fokus på Research and Development (R&D).
  •  Bolaget omväljer Henrik Sundewall och utser Pontus Dahlström, Joerg Floeck och Carl Höglund till nya styrelseledamöter vid ordinarie bolagsstämma 16 maj. Därmed ersätts Mats Jämterud, Dusyant Patel och Håkan Svanberg som styrelseledamöter i bolaget.
  •  Eyeonid Group ger ut konvertibler motsvarande 3 Mkr till ESGO.
  •  Bolaget tecknar avtal för distribution av ID-monitoreringstjänster och produkten “EyeOnID 360° Modules” med ett ledande multinationellt europeiskt försäkringsbolag. Projektleveransen innefattar både en integration med en 3:e parts distributionsplattform och en global CIAM Plattform. Lansering planerad under september.
  •  EyeOnID tecknar ett tilläggsavtal till befintligt avtal med Telenor Norge gällande försäljning av EyeOnIDs proaktiva ID-bevakningstjänster.
  •  Eyeonid Group säger upp finansieringsavtal med European Select Growth Opportunities Fund. (ESGO)
  • Eyeonid Group tecknar låneavtal om 15 MSEK med Formue Nord Markedneutral A/S.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

•  Eyeonid Group AB tecknar ett distributions- och samarbetsavtal med Sinew Software Systems Pvt Ltd gällande deras Password Manager.
  • Avsiktsförklaring med en ledande paneuropeisk retailkedja gällande försäljning av Eyeonids proaktiva ID-monitoreringstjänst till konsumentmarknaden. Avsikten är att lansera erbjudandet i flera länder parallellt.

VD kommentar

Andra kvartalet har varit ytterligare en hektisk period för företaget och vi har genomfört ett antal affärer som nu ligger för leverans under slutet av Q3 och början av Q4. Med ett flertal pågående leveranser ser vi nu att vi kommer rulla ut våra tjänster och nya portal som är baserad på plattform Generation II med ny funktionalitet och ett mycket bättre portalgränssnitt till kunder och användare. Lanseringarna kommer att ske både i Norden och i Europa vilket även innebär att vi kommer att säkerställa flera språkversioner av vår lösning.

Under sommaren har vi fortsatt flera kund- och förhandlingsdialoger även om det varit lite lugnare under semesterperioden. Dock ser vi att vi är igång med full kraft igen efter sommarens korta uppehåll.

Under perioden har vi sett en något ökad tillväxt i bolaget om än marginell och den kommer dels från

engångsintäkter i samband med nya projekt men även från ökade intäkter i befintliga affärer med Telenor och MySafety. Dock är nivåerna fortsatt låga och inte i enlighet med det som tidigare har varit förväntan, vilket jag kommenterar nedan.

Glädjande är även att vi nu ser att kostnaderna för bolaget ligger på den nivå som vi har förväntat oss efter den strukturella förändring som påbörjades i slutet av 2018. Vi har nu en bra kostnadskontroll och kan takta på en operativ nivå strax under budget vilket känns bra. Jag bedömer ändå att vi har den beredskap och de resurser som krävs för att driva pågående leveranser och även att vi har höjd för att kunna genomföra flera nya leveranser under hösten när vi ser flera möjligheter till avslut i affärer.

Intresset är fortsatt stort för våra tjänster och vi ser en väldigt stor efterfrågan fortsatt inom ID-monitorering men har även flertalet förfrågningar på europeisk nivå för vår nya tjänst Password Manager från Enpass, vilket är mycket glädjande. Det har även genomförts en större jämförelse i marknaden som visar att den nya plattformen för Password Manager står sig väl i konkurrensen mot andra befintliga lösningar.

Jag har tidigare nämnt att vi ser den amerikanska marknaden som en föregångare på många sätt framförallt gällande mognadsgrad och att det finns en mycket bredare och mer omfattande dialog kring ID-relaterade brott i USA, där riskerna för privatpersoner och företag ofta diskuteras men även att man i allt högre grad även konkret pratar om dessa frågor i både media och allmänt. Det har även gjort att marknaden växer mycket kraftigt i Nordamerika och att fler och fler aktörer nu syns i allt större utsträckning i media. Detta saknas fortfarande i Europa men jag är övertygad om att vi kommer att se en sådan förändring även här, troligen redan mot slutet av Q4 som en konsekvens av att flera olika distributionsaktörer inom bank/försäkring, retail och telekom kommer att lansera denna typ av erbjudanden och lösningar.

Under sommaren deltog EyeOnID även i en Pod som heter Cyber Talks som just syftar till att lyfta frågor om möjligheten och riskerna med internet som företeelse och hur digitalisering fortsatt påverkar våra liv och företagande. I detta samtal pratade jag bl.a. med en företrädare för Polisen, Jan Olsson, om hur just Cyber Crime ser ut och vilken omfattningen och utbredning det har fått i samhället men även vad näringslivet och den offentliga sektorn kan göra för att påverka utvecklingen. Jag ser att det kommer vara fortsatt mycket viktigt att sprida kunskap om detta och utbilda både företag och enskilda människor om vad man kan göra för att påverka sin egen situation. Det handlar om tre saker som vi har definierat som, Insikt, Kunskap och Handlingskraft. Vi kommer löpande fortsätta det arbetet och jag ser att det är enormt viktigt att EyeOnID är med och har närvaro i den dialogen.

Jag vill även kommentera två specifika händelser under perioden som jag tycker är väldigt viktiga och som jag vet att det finns frågeställningar kring.

De primära avtal som vi tidigare tecknat med bl.a MySafety har inte givit den utveckling som vi har önskat. Även om vi ser en ökad tillväxt är den fortfarande en besvikelse utifrån vad som tidigare har bedömts och kommunicerats. Skälen till detta är flera och kräver sin förklaring då det även kan vara missvisande för nyligen gjorda såväl som kommande affärer.

När avtalet med MySafety ingicks var marknaden helt ny och det fanns ingen bra referens på vilken potential och tillväxttakt som var rimlig. Även om underliggande kalkyler gjorts i samråd mellan parterna kan man konstatera att den försäljningstakt av paketeringar som låg till grund för underlaget inte har uppnåtts. Dels för att marknaden inte haft den insikt och mognad som krävs för att nå den typen av nivåer. Dels för att det var betydligt mer omfattande att integrera affärerna i respektive företags system, vilket även ledde till att lanseringen lät vänta på sig i mer än ett halvår innan första paketering kom ut i marknaden, vilket gjort att man tappat fart i tillväxten på intäktssidan.

Dock är en faktor att i dessa initiala affärer fanns även ett annat viktigt syfte, vilket var att så snabbt som möjligt bygga upp en kritisk massa av användare genom olika former av massanslutning. Detta var även ett medvetet strategiskt vägval där EyeOnID gick in med låga priser och i praktiken drev detta mot kostnadsersättning för att få upp volymen snabbt, vilket även återspeglas i de avtal som tecknats. Genom att få upp volymen skapas förutsättningar för att säkerställa användande och kvalitet i tjänsten. Idag finns närmare 500 000 konton i EyeOnID’s plattform med aktiva användare. Dock är det endast en begränsad del av dessa som ger en intäkt per månad som motsvarar den som vi idag offererar till våra kunder och partners. Detta har varit en del av investeringen för EyeOnID genom att bygga volymer och snabbt driva användare till tjänsten i en omogen marknad. Idag ser vi att vi har den kvalitet och tekniska förmåga som ställs på plattformen och vi ser inte att vi kommer ha anledning subventionera volym på samma sätt utifrån nämnda premisser.

Plattformen är skalbar och är idag helt anpassad för att kunna ta in stora volymer löpande, vilket även innebär att snittintäkten idag baserat på befintlig användarstock inte reflekterar de prisnivåer som vi idag säljer och offererar till.

Ytterligare en viktig sak som har hänt under perioden och som jag tidigare har berört är EyeOnID’s deltagande i olika innovationsprojekt. Jag ser att det är ett väldigt viktig strategiskt arbetssätt, att vi genom närvaro i olika projekt med bl.a. universitet och forskningsgrupper inom IT-säkerhet och dataanalys skapar förutsättningar för att driva innovationskapital till oss som bolag. Det kan bl.a. ske genom att vi bidrar med resurser och säkerhetskunnande eller ger tillgång till delar av våra tekniska plattformar som tex. EyeOnText.

Som ett resultat av detta kan det i vissa fall även generera en finansiell intäkt till de olika intressenter som ingått i projektet, i samband med att dessa projekt likvideras eller kommersialiseras. Under perioden har vi haft sådana intäkter motsvarande 524 000 SEK.

Jag vill dock vara tydlig med att vårt deltagande primärt är för att skapa innovationskraft och aktivt delta i utveckling av olika tekniska innovationer och tillämpningar som vi ser ligger i nära anslutning till vår befintliga eller framtida affär. Vi ingår inte i riskprojekt utan i samtliga sådana fall handlar det om att vårt bidrag skall förhålla sig kostnadsneutralt i förhållande till insatsen.

Fokus framåt är fortsatt det som tidigare kommunicerats, såsom:

•  Vinna nya affärer genom att säkerställa hög närvaro i affärsdialoger och att vi driver dessa mot avslut.
  •  Öka närvaron i befintliga partnerskap och samarbeten och identifiera nya, däribland distributionsplattformar som kan öka vår marknadspenetration i existerande sådana men även komma in på nya.
  •  Fortsatt utveckla våra plattformar och både ta fram ny funktionalitet såväl som att säkra kundupplevelse och kvalitet i leveranserna.
  •  Säkerställa vår operativa förmåga och långsiktiga uthållighet.

Vi kommer även den 12 september hålla en aktieägareträff i Stockholm som syftar till att ge aktieägarna i EyeOnID en bättre kunskap om företagets verksamhet och framförallt om hur våra tjänster fungerar och den affärslogik som vi idag arbetar efter. Inbjudan till denna aktieägarträff skickas ut separat.

Patrik Ugander

Verksamheten

Eyeonid har sedan 2014 arbetat med att utveckla en tekniskt avancerad IT-plattform inom IT-säkerhet, som handlar om att förebygga samt förekomma intrång och bedrägerier riktade mot företag samt personlig digital identitetsdata. Exempel på sådan identitetsdata är inloggningsuppgifter, kreditkort, personnummer och organisationsnummer.

Eyeonids egenutvecklade tekniska IT-plattform är grunden i verksamheten. Ur plattformen skapas proaktiva tjänster med inriktning på det vi idag kallar ID-skydd. Plattformen är byggd för att söka, validera, analysera, riskklassificera, matcha samt varna kunden när vi funnit dennes eller ett företags känsliga och personliga information i fel forum på internet. Med det menas att plattformen söker och läser av mängder av datapunkter i såväl det publika indexerade internet (den del de flesta av oss är vana vid att surfa via) såväl som Deep web och Darknet. Datapunkter kan t ex vara en publik hemsida, ett forum över krypterade servrar på Darknet, en chat eller en databas etc. Utöver det maskinella sökandet efter läckta uppgifter sker även manuella sökningar.

Eyeonid i korthet

Eyeonid Group AB (publ) är moderbolaget i en koncern med de fyra helägda dotterföretagen, EyeonID Intressenter AB (vilande), Eyeonid Inc (USA), EyeOnText BVBA (Belgien) samt Eyeonid SIA (Lettland). Eyeonids huvudkontor med utveckling, produktion och administration ligger i Stockholm.

Denna rapport avser hela koncernens och moderföretagets verksamhet under perioden 1 januari 2019 till och med den 30 juni 2019.

Finansiell översikt

I följande avsnitt presenteras finansiell information i sammandrag för Eyeonid avseende januari – juni 2019 med jämförelseperiod januari – juni 2018. I samband med bokslutet 2018 har avskrivningstiden för balanserade utvecklingsutgifter ändrats från 10 till 5 år. Förändringen har räknats om från och med den 1 januari 2018 och innebär att kostnaden avseende avskrivningar förändrats jämfört med tidigare lämnade kvartalsrapporter under år 2018. I och med ökade avskrivningar påverkas resultatet negativt. Förändringarna är inte kassaflödespåverkande.

Försäljning och resultat

Januari – juni

Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden till KSEK 1 745 (KSEK 1 503), med ett nettoresultat om

KSEK -12 689 (KSEK -15 361). Eyeonid är aktiva i ett flertal innovations projekt, genom delvis finansiering och deltagande med resurser och kompetens. I samband med att projekt avslutas så kan uppstå en finansiell intäkt som fördelas på projektets intressenter. Under perioden har Eyeonid finansiella intäkter från innovationsprojekt som avser 2019 samt retroaktivt 2018.

April-juni

Koncernens nettoomsättning uppgick under perioden till KSEK 863 (KSEK 462), med ett nettoresultat om

KSEK -6 292 (KSEK -8 208).

Likviditet och finansiering

Den 30 juni 2019 uppgick Eyeonid banktillgodohavanden till KSEK 15 538 (KSEK 10 172). Koncernen hade per den 30 juni 2019 räntebärande skulder om KSEK 15 000 (KSEK 0), samt upptagna konvertibla lån om KSEK 5 500 (KSEK 2 000). Räntebärande lån har en löptid på 9 månader. Konvertiblerna har en löptid på tolv månader och är ej räntebärande.

Januari - juni

Eyeonids totala nyinvesteringar under perioden uppgick till KSEK 6 788 (KSEK 11 348) och avsåg immateriella anläggningstillgångar med KSEK 6 788 (KSEK 10 206) såsom balanserade utgifter för utvecklingsarbeten och vad avser materiella anläggningstillgångar KSEK 0 (KSEK 1 142) såsom inventarier, verktyg och installationer. Förvärv av dotterföretag under perioden uppgick till KSEK 0 (KSEK 104).

April - juni

Eyeonids totala nyinvesteringar under perioden uppgick till KSEK 3 041 (KSEK 6 439) och avsåg immateriella anläggningstillgångar med KSEK 3 041 (KSEK 5 597) såsom balanserade utgifter för utvecklingsarbeten och vad avser materiella anläggningstillgångar KSEK 0 (KSEK 841) såsom inventarier, verktyg och installationer. Förvärv av dotterföretag under perioden uppgick till KSEK 0 (KSEK 104).

Avskrivningar

Januari – juni

Periodens resultat har belastats med KSEK 2 659 (KSEK 2 604) i avskrivningar varav KSEK 308 (KSEK 194) avser avskrivningar på inventarier, verktyg och installationer, KSEK 1 925 (KSEK 1 925) avser avskrivningar av balanserade utgifter för utvecklingsarbete, KSEK 0 (KSEK 58) avser avskrivningar hyreskontrakt, samt avskrivning goodwill

KSEK 426 (KSEK 426).

April – juni

Periodens resultat har belastats med KSEK 1 344 (KSEK 1 316) i avskrivningar varav KSEK 168 (KSEK 111) avser avskrivningar på inventarier, verktyg och installationer, KSEK 962 (KSEK 962) avser avskrivningar av balanserade utgifter för utvecklingsarbete, KSEK 0 (KSEK 29) avser avskrivningar hyreskontrakt, samt avskrivning goodwill

KSEK 213 (KSEK 213).

Eget kapital

Per den 30 juni 2019 uppgick Eyeonids egna kapital till KSEK 46 796 (KSEK 47 170).

Aktien

Per den 30 juni 2019 var aktiekapitalet i Eyeonid fördelat på 62 483 133 aktier med ett kvotvärde om SEK 0,025. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Aktierna i Eyeonid handlas sedan den 20 september 2016 på NGM Nordic MTF under handelsbeteckningen EOID MTF med ISIN-kod SE0007280482. Eyeonid har inget avtal om likviditetsgaranti.

Anställda

Per den 30 juni 2019 hade Eyeonid 10 (20) anställda, utöver det ett flertal konsulter som är knutna till Eyeonid.

Redovisningsprinciper

Rapporten är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Kommande rapporttillfällen

Eyeonid lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

25 november 2019                                                              Kvartalsrapport 3 2019

24 februari 2020                                                                  Bokslutskommuniké 2019

Denna rapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

26 augusti 2019

Eyeonid Group AB (publ)

Patrik Ugander

070-544 01 68

Carl-Magnus Jönsson

CFO

073-545 53 50

Denna information är sådan information som Eyeonid Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2019.

Resultaträkning
Koncernen 2019-01-01 2018-01-01 2019-04-01 2018-04-01 2018-01-01
Rörelsens intäkter
Nettoomsättning 1 745 1 503 863 462 2 795
Aktiverat arbete för egen räkning 4 618 4 557 2 005 2 905 10 671
Övriga rörelseintäkter 201 265 80 118 371
Summa Rörelsens intäkter 6 564 6 325 2 948 3 485 13 838
Rörelsens kostnader
Råvaror och förnödenheter -3 287 -2 915 -1 594 -1 565 -6 158
Övriga externa kostnader -6 479 -9 031 -3 031 -4 891 -17 530
Personalkostnader -6 047 -6 658 -2 822 -3 613 -15 526
Avskrivningar av materiella och immateriella tillgångar* -2 659 -2 604* -1 344 -1 316* -5 240
Övriga rörelsekostnader - - - - -187
Summa Rörelsens kostnader -18 473 -21 208* -8 790 -11 385* -44 641
Rörelseresultat -11 909 -14 883* -5 842 -7 900* -30 803
Resultat från finansiella poster
Resultat från övriga värdepapper - - - - -74
Ränteintäkter och liknande resultatposter 524 - 524 - 50
Räntekostnader och liknande resultatposter -1 239 -337 -939 -204 -1 205
Summa Resultat från finansiella poster -714 -337 -414 -204 -1 229
Resultat efter finansiella poster -12 623 -15 221* -6 256 -8 104* -32 032
Skatt på periodens resultat -59 -140 -28 -104 -154
Övriga skatter -7 - -7 - -14
PERIODENS RESULTAT* -12 689 -15 361* -6 292 -8 208* -32 200

*Avskrivningsplan avseende balanserade utgifter har ändrats från 10 år till 5 år. Förändringen är omräknad retroaktivt från 1 januari 2018, vilket påverkar jämförelseperioden.

Koncernen

Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 3 469 2 924 3 116
Summa Kortfristiga skulder 25 994 7 163 13 289
SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER 72 791 54 333* 58 649

*Avskrivningsplan avseende balanserade utgifter har ändrats från 10 år till 5 år. Förändringen är omräknad retroaktivt från 1 januari 2018 och innebär en negativ resultatpåverkan som påverkar eget kapital jämfört med jämförelseperioden.

Förändring i eget kapital
2019-01-01 - 2019-06-30                               Koncernen (KSEK) Aktiekapital Reserver Övrigt tillskjutet kapital Balanserat resultat inkl. årets resultat S:a totalt eget kapital
Belopp vid periodens ingång 1 376 39 126 110 308 -105 450 45 360
Nyemission 186 14 114 14 300
Emissionskostnader -99 -99
Periodens omräkningsdifferens -75 -75
Avsättning fond för utvecklingsutgifter 5 778 -5 778 -
Periodens resultat -12 689 -12 689
2019-06-30 1 562 44 829 124 323 -123 918 46 796
2018-01-01 - 2018-06-30                               Koncernen (KSEK) Aktiekapital Reserver Övrigt tillskjutet kapital Balanserat resultat inkl. årets resultat S:a totalt eget kapital
Belopp vid periodens ingång 1 265 20 700 77 487 -54 923 44 529
Nyemission 44 17 956 18 000
Emissionskostnader -108 -108
Periodens omräkningsdifferens 110 110
Avsättning fond för utvecklingsutgifter* 8 882* -8 882* -
Periodens resultat* -15 361* -15 361*
2018-06-30* 1 309 29 691* 95 336 -79 166 47 170*
2019-04-01 - 2019-06-30                               Koncernen (KSEK) Aktiekapital Reserver Övrigt tillskjutet kapital Balanserat resultat inkl. årets resultat S:a totalt eget kapital
Belopp vid periodens ingång 1 453 42 318 116 972 -115 124 45 620
Nyemission 109 7 391 7 500
Emissionskostnader -40 -40
Periodens omräkningsdifferens 8 8
Avsättning fond för utvecklingsutgifter 2 503 -2 503 -
Periodens resultat -6 292 -6 292
2019-06-30 1 562 44 829 124 323 -123 918 46 796
2018-04-01 - 2018-06-30                               Koncernen (KSEK) Aktiekapital Reserver Övrigt tillskjutet kapital Balanserat resultat inkl. årets resultat S:a totalt eget kapital
Belopp vid periodens ingång* 1 284 24 811* 85 428 -66 094 45 429*
Nyemission 25 9 975 10 000
Emissionskostnader -68 -68
Periodens omräkningsdifferens 17 17
Avsättning fond för utvecklingsutgifter* 4 863* -4 863* -
Periodens resultat* -8 208* -8 208*
2018-06-30* 1 309 29 691* 95 336 -79 166 47 170*
2018-01-01 - 2018-12-31                               Koncernen (KSEK) Aktiekapital Reserver Övrigt tillskjutet kapital Balanserat resultat inkl. årets resultat S:a totalt eget kapital
Belopp vid periodens ingång 1 265 20 700 77 487 -54 923 44 529
Nyemission 111 33 089 33 200
Emissionskostnader -268 -268
Periodens omräkningsdifferens 99 99
Avsättning fond för utvecklingsutgifter 18 327 -18 327 -
Periodens resultat -32 200 -32 200
2018-12-31 1 376 39 126 110 308 -105 450 45 360

*Avsättning till fond för utvecklingsutgifter har omräknats på grund av retroaktivt förändrad avskrivningstid på balanserade utvecklingsutgifter från 1 januari 2018. Omräkningen medför en negativ resultatpåverkan vilket påverkar S:a totalt eget kapital jämfört med tidigare rapporterad jämförelseperiod.

Kassaflödesanalys
Koncernen 2019-01-01 2018-01-01 2019-04-01 2018-04-01 2018-01-01
Den löpande verksamheten
Rörelseresultat* -11 909 -14 883* -5 842 -7 900* -30 803
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet:
Avskrivningar* 2 659 2 604* 1 344 1 316* 5 240
Realisationsresultat - - - - 187
Erhållen ränta 1 174 - 1 174 - 50
Erlagd ränta -1 470 -337 -870 -204 -1 205
Kassaflöde från den löpande verksamheten
före förändringar av rörelsekapital -9 546 -12 617 -4 195 -6 788 -26 531
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-) / minskning (+) av rörelsefordringar 516 -1 547 209 -137 -3 496
Ökning (+) / minskning (-) av rörelseskulder -1 193 777 38 600 2 098
Kassaflöde från den löpande verksamheten -10 224 -13 387 -3 949 -6 324 -27 929
Investeringsverksamheten
Förvärv av balanserade utgifter för utvecklingsarbeten -6 788 -10 206 -3 041 -5 597 -20 846
Förvärv av materiella anläggningstillgångar - -1 142 - -841 -1 279

Råvaror och förnödenheter -2 446 -2 128 -1 179 -1 166 -4 310
Övriga externa kostnader -6 003 -8 631 -2 791 -4 680 -16 598
Personalkostnader -4 038 -4 491 -2 087 -2 450 -10 246
Avskrivningar av materiella och immateriella tillgångar* -2 166 -2 167* -1 083 -1 097* -4 343
Övriga rörelsekostnader - - - - -187

Summa Kortfristiga skulder 26 265 6 926 13 232
SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER 76 535 55 344* 60 936

Förändring i eget kapital
2019-01-01 - 2019-06-30                               Moderbolaget (KSEK) Aktiekapital Fond för utvecklingsutgifter Överkursfond Balanserat resultat Periodens resultat
Belopp vid periodens ingång 1 376 39 032 110 308 -72 724 -30 289
Nyemission 186 14 114
Emissionskostnader -99
Omföring fg periods resultat -30 289 30 289
Avsättning fond för utvecklingsutgifter 5 778 -5 778
Periodens resultat -11 634
2019-06-30 1 562 44 810 124 323 -108 792 -11 634
2018-01-01 - 2018-06-30                               Moderbolaget (KSEK) Aktiekapital Fond för utvecklingsutgifter Överkursfond Balanserat resultat Periodens resultat
Belopp vid periodens ingång 1 265 20 705 77 487 -40 548 -13 850
Nyemission 44 17 956
Emissionskostnader -108
Omföring fg periods resultat -13 850 13 850
Avsättning fond för utvecklingsutgifter* 8 882* -8 882*
Periodens resultat* -14 534*
2018-06-30* 1 309 29 587* 95 336 -63 279* -14 534*
2019-04-01 - 2019-06-30                               Moderbolaget (KSEK) Aktiekapital Fond för utvecklingsutgifter Överkursfond Balanserat resultat Periodens resultat
Belopp vid periodens ingång 1 453 42 308 116 972 -106 289 -5 895
Nyemission 109 7 391
Emissionskostnader -40
Omföring fg periods resultat -5 895 5 895
Avsättning fond för utvecklingsutgifter 2 503 -2 503
Periodens resultat -5 739
2019-06-30 1 562 44 810 124 323 -114 687 -5 739
2018-04-01 - 2018-06-30                               Moderbolaget (KSEK) Aktiekapital Fond för utvecklingsutgifter Överkursfond Balanserat resultat Periodens resultat
Belopp vid periodens ingång* 1 284 24 724* 85 428 -58 416* -6 568*
Nyemission 25 9 975
Emissionskostnader -68
Omföring fg periods resultat* -6 568* 6 568*
Avsättning fond för utvecklingsutgifter* 4 863* -4 863*
Periodens resultat* -7 966*
2018-06-30* 1 309 29 587* 95 336 -69 847* -7 966*
2018-01-01 - 2018-12-31                               Moderbolaget (KSEK) Aktiekapital Fond för utvecklingsutgifter Överkursfond Balanserat resultat Periodens resultat
Belopp vid periodens ingång 1 265 20 705 77 487 -40 548 -13 850
Nyemission 111 33 089
Emissionskostnader -268
Omföring fg periods resultat -13 850 13 850
Avsättning fond för utvecklingsutgifter 18 327 -18 327
Periodens resultat -30 289
2018-12-31 1 376 39 032 110 308 -72 724 -30 289

Kassaflödesanalys
Moderbolaget 2019-01-01 2018-01-01 2019-04-01 2018-04-01 2018-01-01
Den löpande verksamheten
Rörelseresultat* -10 920 -14 197* -5 325 -7 763* -29 135
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet:
Avskrivningar* 2 166 2 167* 1 083 1 097* 4 343
Realisationsresultat - - - - 187
Erhållen ränta 1 174 - 1 174 - 50
Erlagd ränta -1 470 -337 -870 -204 -1 204
Kassaflöde från den löpande verksamheten
före förändringar av rörelsekapital -9 050 -12 367 -3 938 -6 869 -25 759
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital
Ökning (-) / minskning (+) av rörelsefordringar 544 -1 562 379 -185 -3 372
Ökning (+) / minskning (-) av rörelseskulder -668 597 -86 724 2 103
Kassaflöde från den löpande verksamheten -9 174 -13 332 -3 645 -6 330 -27 028
Investeringsverksamheten
Lämnade aktieägartillskott - - - - -124
Förvärv av balanserade utgifter för utvecklingsarbeten -7 704 -10 807 -3 465 -5 826 -22 177
Förvärv av materiella anläggningstillgångar - -1 056 - -753 -1 093
Förändring finansiella tillgångar - - - - 30
Förvärv av dotterföretag - -104 - -104 -104
Kassaflöde från investeringsverksamheten -7 704 -11 967 -3 465 -6 683 -23 467
Finansieringsverksamheten
Nyemission före emissionskostnader* 14 300 18 000* 7 500 10 000* 33 200
Emissionskostnader -99 -108 -40 -68 -268
Konvertibla lån 13 000 20 000 3 000 - 40 000
Kortfristiga lån 15 000 - 15 000 - -
Amortering genom konvertering* -14 300 -18 000* -7 500 -10 000* -33 200
Kassaflöde från finansieringsverksamheten 27 901 19 893 17 960 -68 39 733
Periodens kassaflöde 11 023 -5 407 10 849 -13 081 -10 763
Likvida medel vid periodens början 4 072 14 835 4 246 22 509 14 835
Likvida medel vid periodens slut 15 095 9 428 15 095 9 428 4 072

*I och med Bokslutskommuniké 2018 har omklassificering skett jämfört med tidigare lämnade kvartalsrapporter. Amorteringen av konvertibla lån har skett genom konvertering till aktier vilket nu tydligare synliggörs. Jämförelseperioden har därmed omklassificerats.

1 januari 2018, vilket påverkar jämförelseperioden.

Nyckeltal
Antal aktier 62 483 133 52 356 466 55 045 515
Resultat per aktie (SEK) -0,20 -0,29* -0,58
Eget kapital per aktie (SEK) 0,75 0,90* 0,82

*Nyckeltalen i jämförelseperioden har omräknats till följd av retroaktivt förändrad avskrivningstid.

Definition av nyckeltal

LÖNSAMHET OCH RÄNTABILITET

Omsättningstillväxt (%)                                                         Förändring av intäkterna i procent av föregående periods intäkter

Rörelsemarginal (%)                                                               Rörelseresultat i procent av omsättningen