F5 Networks introducerar den nya versionen av FirePass SSL VPN Controller

Report this content

Funktionen för säker fjärranslutning erbjuder nu ett brett stöd för mobila enheter och ger förbättrade möjligheter att använda programvara för nätportaler och webb 2.0

SEATTLE, 18 september 2007 – F5 Networks, Inc. (Nasdaq: FFIV), världsledande på området för applikationer i nätverk, tillkännagav idag att företagets prisbelönta server FirePass® SSL VPN Controller nu har försetts med förbättrade fjärranslutningsmöjligheter för programvara och har stöd för en stor mängd mobila enheter och operativsystem (OS). Även serverns prestanda för webbapplikationer och portalanslutningar har förbättrats.

”Ett omfattande stöd för mobila enheter hjälper företagen att öka produktiviteten hos anställda som jobbar utanför kontoret”, säger Michael Suby, Research Program Director vid Stratecast (en underavdelning i marknadsundersökningsföretaget Frost & Sullivan). ”Ökad kompatibilitet med nästa generations funktionsspäckade programvaror och webbportaler gör att SSL VPN-enheter som FirePass kan sänka kostnaderna när nya lösningar tas i bruk. Tack vare den förbättrade kompatibiliteten kan FirePass även erbjuda säker uppkoppling mot webbapplikationer och portaler från både övervakade och oövervakade klientenheter.”

Höjdpunkterna i den nya versionen av FirePass

Stöd för mobila enheter – Den nya, robusta versionen av FirePass stöder säker fjärranslutning från en mängd olika enheter, bland andra:
 Apple® iPhone – Anslutning till webbapplikation och e-post med standardwebbläsaren i iPhone
 Fickdatorer och smarttelefoner med Windows Mobile® 5.0 och Windows Mobile 6.0 – Fullständigt stöd via SSL VPN-tunnelnätverk för åtkomst till alla IP-baserade applikationer, liksom åtkomst till webbapplikationer och e-post

Kompatibilitet med kundernas operativsystem – FirePass fungerar idag helt friktionsfritt med:
 Intelbestyckade Mac-datorer – Nativestöd för nätverksåtkomst
 Stöd för Windows XP och 64-bitars Windows Vista®
 Stöd för skyddat läge i 32-bitars Windows Vista klientoperativsystem

Anslutningsmöjligheter för programvara – FirePass nya proxymotor erbjuder förbättrade möjligheter till kommunikation med webbportaler och applikationer från branschledare som Microsoft, Oracle och SAP. Bland annat stöds följande applikationer och portaler:
 iNotes 7.0
 Microsoft® Office Outlook® Web Access 2007
 Microsoft Office SharePoint® Server 2007
 Oracle® Portal 3.1
 PeopleSoft HR Portal 8.1
 SAP® ERP 2005

Hantering av webb 2.0-applikationer – FirePass fungerar tillsammans med de allt mer interaktiva programvarorna och innehållet på webb 2.0, bland annat:
 AJAX
 Flash

Förbättrat stöd för terminaltjänster – FirePass behåller den välbekanta användarupplevelsen med Citrix® och Windows Terminal Services, vilket minimerar kostnaderna för support och felsökning. I det förbättrade stödet för terminaltjänster ingår:
 Stöd för Citrix Session Reliability i lägena Terminal Services, Static AppTunnelsoch Portal Access
 Stöd för anpassning av skärmupplösning och klientfönsterstorlek vid terminalanvändning ICA (Citrix), RDP (Windows Terminal Services) och VNC-klienter

”FirePass fortsätter att underlätta för företagen att leverera applikationer i lösningar med fjärranslutning som möjliggör policybaserad hantering för ett stort antal användargrupper”, säger Ameet Dhillon, Director of Product Management vid F5. ”Med de här nya funktionerna, som hanterar applikationer på ett intelligent sätt, får organisationer verklig anslutningsflexibilitet som leder till stora effektiviseringar och snabb avkastning.”

Tillgänglighet
Den nya versionen av FirePass Controller kommer att finnas tillgänglig i slutet av september 2007. Produkten levereras med inbyggt stöd för alla anslutningstyper (nätverk, applikationer och portaler) och ändpunktssäkerhet. Den nya versionen kommer att finnas tillgänglig som en nedladdningsbar programvara för befintliga FirePass-installationer. F5-kunder med löpande underhållsavtal och hårdvaruplattformar kan alltså få tillgång till alla funktionerna i den nya versionen. Mer information om FirePass finns nedan eller på www.f5.com/products/firepass/.