F5 Networks lanserar en lösning för operatörernas multimediatjänster

Report this content

Ny version av F5:s BIG-IP® Local Traffic Manager ger klassens bästa tillgänglighet, skalbarhet och säkerhet för multimediaapplikationer och IMS-komponenter

SEATTLE, 24 september 2007 – F5 Networks, Inc. (NASDAQ: FFIV), världsledaren inom Application Delivery Networking, annonserade i dag en ny version av BIG-IP® Local Traffic Manager (LTM), som ger en oöverträffad, intelligent trafikhantering för multimediatjänster.

Den mycket flexibla BIG-IP LTM är redan inbyggd i många tjänsteleverantörsnät runtom i världen, vilket gör att man med IP-tjänster kan skala och lösa svåra interoperabilitetsfrågor. Operatörerna utvecklar allt fler mångsidiga multimediaapplikationer och går mot att migrera till en IMS-infrastruktur. BIG-IP-enheten säkerställer att dessa applikationer och nätverk klarar av att skalas för miljontals användare med bibehållen tillförlitlighet. Med dessa funktioner kan tjänsteleverantörerna skapa ett intelligent, punkt-till-punkt-nätverk för sina tjänster.

Oöverträffad intelligent trafikhantering för multimediatjänster
F5 är den första leverantören som kan tillhandahålla en omfattande ADC (application delivery controller)-lösning för multimediatjänster och IMS-infrastruktur. Deras produkt BIG-IP utför applikationslagersswitchning för SIP, RTSP och SCTP för att ge skalbarhet och hög tillgänglighet. Eftersom denna nyhet är den enda lösningen som möjliggör skalbarhet och hög tillgänglighet för anslutningsbaserade SCTP-enheter (till exempel signaleringsgateways) kan den även erbjuda intelligent trafikhantering för tjänsteleverantörers migration från kretskopplade till paketkopplade nätverk.

F5:s modulära TMOS-plattform med kraftfulla iRules™-anpassningskapaciteter och högkapacitetsproxy gör att BIG-IP LTM fungerar som en översättare för hantering av interoperabilitetsutmaningar och applikationsproblem i IMS-nätverk. TMOS tillför även stor säkerhet till IMS-nätverk, med bland annat en full TCP- och applikationsproxy, optimerade IP-stackar och virtuell nätverkssegmentering. F5:s iRules-teknik möjliggör kontroll, ändring och omdirigering av SIP, RTSP och SCTP med full flexibilitet, vilket hjälper till att överbrygga interoperabilitetsutmaningar och lösa applikationsproblem.

”Det finns många punktlösningar för SIP- och RTSP-lastbalansering, men F5 är först med att leverera en allsidig applikationslevereringslösning för multimediatjänster”, säger Jason Needham, Director of Product Management hos F5. ”Konvergerade nätverk ger tjänsteleverantörerna stora möjligheter att växa, men de kräver också applikationer som motsvarar användarnas höga kvalitetskrav. När operatörerna vill skapa nya affärsmöjligheter och utveckla multimediatjänster i nuvarande och framtida IMS-infrastrukturer kan de garantera att deras applikationer är säkra, snabba och tillgängliga med BIG-IP LTM.”

Fördelar med den nya BIG-IP Local Traffic Manager:

• Förbättrad tillgänglighet för multimediaapplikationer. IMS-klar, intelligent lastbalansering för utrustning som applikationsservrar och call session controllers ger hög tillgänglighet och möjliggör för operatörerna att effektivt skala sina applikationer och IMS-nätverk.

• Total flexibilitet för multimediaapplikationsleverering. BIG-IP LTM:s fulla proxy och F5:s iRules möjliggör för en enda punkt att hantera alla komplexa multimediaapplikationslevereringsmoment genom kontroll och omvandling av trafik på anslutningsnivå, vilket hjälper till att lösa internetworkingproblem.

• Förbättrar IMS-infrastruktursäkerheten. BIG-IP LTM upptäcker vanliga IP-attacker mot såväl nätverk som applikationer och blockerar dem innan de når kritiska applikationer och servrar. Krypteringsoffload möjliggör för applikationsservrar att avsätta resurser till applikationen, utan behandlingskostnader till core-servrarna.

• Garanterar en hög kvalitet på tjänster för multimediaapplikationer. Med multimedia rate shaping kan tjänsteleverantörer välja vilka applikationer som har prioritet och tilldela bandbredd utifrån det.

• Hårdvara av operatörsklass. BIG-IP-plattformen erbjuder enheter i operatörsklass med ett NEBS-kompatibelt tillval (BIG-IP 6400), DC och alternativ för redundant strömförsörjning, och redundanta failover-konfigurationer. Detta ger leverantörerna möjligheter att möta de specifika krav som gäller för deras nätverk.

Tillgänglighet
Multimediaprotokollsupport är tillgängligt med en programuppgradering till 9.4.2 för plattformarna 1500, 3400, 6400, 6800, 8400 och 8800. Inga ytterligare licenser behövs. BIG-IP LTM 9.4.2 kommer att finnas tillgänglig i oktober 2007.