Delårsrapport 2-2023

Koncernen

April – juni 2023

• Periodens nettoomsättning ökade med 54 % till 22,9 MSEK (14,9 MSEK)
  • EBITDA ökade med 74 % till 12,1 MSEK (7,0 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 53 % (47 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 10,9 MSEK (5,4 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 9,5 MSEK (3,8 MSEK)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning: 0,28 SEK (0,11 SEK)

Januari – juni 2023 *

• Periodens nettoomsättning ökade med 71 % till 43,4 MSEK (25,4 MSEK)
  • EBITDA ökade med 94 % till 24,1 MSEK (12,4 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 56 % (49 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 21,8 MSEK (9,6 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 22,4 MSEK (6,7 MSEK)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning: 0,66 SEK (0,37 SEK)

* Den 31 mars 2022 gick FGGI samman med Fable Media ApS, varvid säljaren av Fable Media blev majoritetsägare i FGGI. Transaktionen redovisas som ett omvänt förvärv. Koncernen presenteras därför från och med Delårsrapport 1–2022 som att Fable Media är den redovisande förvärven. För perioden till och med 31 mars 2022 avser siffrorna därför endast Fable Media. För perioden från och med 1 april 2022 och framåt avser siffrorna Fable Media och det gamla Future Gaming Group tillsammans.

Januari – juni 2023, proforma **

• Periodens nettoomsättning ökade med 40 % till 43,4 MSEK (31,1 MSEK)
  • EBITDA ökade med 75 % till 24,1 MSEK (13,8 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 56 % (44 %)

** Jämförelsesiffrorna avser Fable Media och det gamla Future Gaming Group tillsammans som om samgåendet redan hade gällt från 1 januari 2022, för att ge läsaren en bild av den underliggande utvecklingen justerad för förvärvseffekter.

VD har ordet

Under det andra kvartalet hade Future Gaming Group sina högsta intäkter hittills och nettoomsättningen uppgick till 22,9 miljoner kronor, vilket var en ökning med 54 % jämfört med föregående år.

Även vad gäller lönsamheten noterade vi ett nytt bästa kvartal med ett EBITDA-rörelseresultat om 12,1 miljoner kronor. EBITDA-marginalen var goda 53 %. Vi fortsätter alltså att visa prov på en effektiv affärsmodell med höga marginaler.

Generellt brukar sommaren innebära en minskad marknadsföringsaktivitet för oss till följd av att de stora fotbollsligorna har uppehåll. Den första halvan av det tredje kvartalet har dock varit stabil för Future Gaming Group och koncernen har lyckats hålla uppe intäkterna relativt väl.

I slutet av det andra kvartalet meddelade vi att verksamheten i det estniska dotterbolaget Viistek Media kommer att avvecklas eftersom den fortsatt utvecklas svagt. Viistek stod under det andra kvartalet för endast cirka 6% av koncernens totala intäkter. Avvecklingens påverkan på koncernens intäkter kommer därför vara marginellt negativ medan påverkan på vårt resultat och marginaler förväntas vara positiv, eftersom Viistek gjorde en EBITDA-förlust på årsbasis om knappt 1 miljon kronor. Avvecklingskostnaderna för Viistek är låga och vi kommer framöver kunna fokusera fullt ut på de kvarvarande verksamheterna Fable Media och Phase One, som båda visar bra vinstnivåer.

Den goda lönsamheten har låtit Future Gaming Group fortsätta köpa tillbaka bolagets obligationer till rabatterat pris, och därmed minska vår belåning. Per den 30 juni nettoredovisas obligationslånet till 90,6 miljoner kronor, vilket är minskning med nästan 28 miljoner kronor jämfört med ett år tidigare. Ambitionen är att fortsätta med dessa återköp i syfte att stärka koncernens finansiella ställning ytterligare.

Alexander Pettersson

VD, Future Gaming Group

Denna information lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-08-24 08:20 CET.

Alexander Pettersson, VD
alexander@futuregaminggroup.com

Future Gaming Group International AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i och utvecklar tjänster inom lead generation, även kallat affiliatemarknadsföring eller prestationsbaserad marknadsföring. FGG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Fable Media, Phase One Performance och Viistek Media.

Taggar: