Delårsrapport 3-2023

Koncernen

Juli – september 2023

• Periodens nettoomsättning ökade med 21 % till 19,1 MSEK (15,8 MSEK)
  • EBITDA ökade med 39 % till 11,4 MSEK (8,2 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 59 % (52 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 10,2 MSEK (6,6 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 6,7 MSEK (4,8 MSEK)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning: 0,20 SEK (0,14 SEK)

Januari – september 2023 *

• Periodens nettoomsättning ökade med 52 % till 62,5 MSEK (41,2 MSEK)
  • EBITDA ökade med 72 % till 35,4 MSEK (20,6 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 57 % (50 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 31,9 MSEK (16,2 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 29,1 MSEK (11,5 MSEK)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning: 0,86 SEK (0,49 SEK)

* Den 31 mars 2022 gick FGGI samman med Fable Media ApS, varvid säljaren av Fable Media blev majoritetsägare i FGGI. Transaktionen redovisas som ett omvänt förvärv. Koncernen presenteras därför från och med Delårsrapport 1–2022 som att Fable Media är den redovisande förvärven. För perioden till och med 31 mars 2022 avser siffrorna därför endast Fable Media. För perioden från och med 1 april 2022 och framåt avser siffrorna Fable Media och det gamla Future Gaming Group tillsammans.

Januari – september 2023, proforma **

• Periodens nettoomsättning ökade med 33 % till 62,5 MSEK (46,9 MSEK)
  • EBITDA ökade med 62 % till 35,4 MSEK (21,9 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 57 % (47 %)

** Jämförelsesiffrorna avser Fable Media och det gamla Future Gaming Group tillsammans som om samgåendet redan hade gällt från 1 januari 2022, för att ge läsaren en bild av den underliggande utvecklingen justerad för förvärvseffekter.

VD har ordet

Under det tredje kvartalet hade Future Gaming Group en nettoomsättning om 19,1 miljoner kronor, vilket var en ökning med 21 % jämfört med samma kvartal föregående år. Samtidigt var intäkterna under det tredje kvartalet lägre än under årets andra kvartal. Detta är dock naturligt och förklaras främst av sommaruppehållen i de stora fotbollsligorna samt till viss del av avvecklingen av verksamheten i dotterbolaget Viistek.

När det kommer till lönsamheten nådde koncernen ett EBITDA-rörelseresultat om 11,4 miljoner kronor. EBITDA-marginalen var rekordhöga 59 %, vilket är en följd av framför allt kostnadseffektiva marknadsföringsinsatser.

Under det tredje kvartalet har Future Gaming Group fortsatt att arbeta med finansieringsfrågor och vi kallade till ett skriftligt förfarande för att föreslå obligationsinnehavarna vissa ändringar i villkoren för koncernens obligationslån. Ändringarna syftade främst till att minska minimikassakraven för koncernen samt att kunna likvidera de dotterbolag där verksamheterna har avvecklats.

Förslagen accepterades av obligationsinnehavarna och den frigjorda kassan kommer att kunna användas bland annat till ytterligare återköp av bolagets obligationer för att fortsätta stärka koncernens finansiella ställning.

Alexander Pettersson

VD, Future Gaming Group

Denna information lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-11-16 08:00 CET.

Alexander Pettersson, VD
alexander@futuregaminggroup.com

Future Gaming Group International AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i och utvecklar tjänster inom lead generation (prestationsbaserad marknadsföring). FGG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Fable Media och Phase One Performance.

Taggar: