Delårsrapport 4-2022

Koncernen

Oktober – december 2022 *

• Periodens nettoomsättning ökade med 131 % till 20,3 MSEK (8,8 MSEK)
  • EBITDA uppgick till 11,1 MSEK (4,0 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 55 % (45 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 10,0 MSEK (1,9 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 10,6 MSEK (1,3 MSEK)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning: 0,31 SEK (N/A)

Januari – december 2022 *

• Periodens nettoomsättning ökade med 77 % till 61,5 MSEK (34,8 MSEK)
  • EBITDA uppgick till 31,7 MSEK (21,1 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 52 % (61 %)
  • Periodens rörelseresultat (EBIT) uppgick till 26,2 MSEK (15,4 MSEK)
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 22,1 MSEK (10,1 MSEK)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning: 0,85 SEK (N/A)

* Den 31 mars 2022 gick Future Gaming Group International AB samman med Fable Media ApS, varvid säljaren av Fable Media blev majoritetsägare i FGGI. Transaktionen redovisas som ett omvänt förvärv. Koncernen presenteras därför från och med Delårsrapport 1–2022 med utgångspunkt att Fable Media upprättar koncernredovisningen. För perioden till och med 31 mars 2022 avser siffrorna därför endast Fable Media. För perioden från och med 1 april 2022 och framåt avser siffrorna Fable Media och det gamla Future Gaming Group tillsammans.

Oktober – december 2022, proforma **

• Periodens nettoomsättning ökade med 44 % till 20,3 MSEK (14,1 MSEK)
  • EBITDA uppgick till 11,1 MSEK (4,6 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 55 % (33 %)

Januari – december 2022, proforma **

• Periodens nettoomsättning ökade med 22 % till 67,2 MSEK (55,0 MSEK)
  • EBITDA uppgick till 33,1 MSEK (23,2 MSEK)
  • EBITDA-marginalen uppgick till 49 % (42 %)

** Siffrorna avser Fable Media och det gamla Future Gaming Group tillsammans som om samgåendet redan hade gällt från 1 januari 2021, för att ge läsaren en bild av den underliggande utvecklingen justerad för förvärvseffekter.

VD har ordet

Future Gaming Group visade för det fjärde kvartalet 2022 återigen rekordsiffror. Nettoomsättningen uppgick till 20,3 miljoner kronor, vilket var en ökning med 131 % jämfört med föregående år. Ökningen är förstås till betydande del förvärvsdriven. Men även proforma, där jämförelsetalen justerats för förvärvseffekter, så var tillväxten imponerande 44 %. EBITDA-rörelseresultatet landade på 11,1 miljoner kronor, vilket är vårt bästa resultat hittills, och EBITDA-marginalen var hela 55 %. Det är tydligt att vi är på rätt spår med lönsam tillväxt.

Både Fable Media och Phase One fortsätter att leverera starka siffror och fick under det fjärde kvartalet 2022 en extra skjuts av fotbolls-VM, vilket ökade aktiviteten. Glädjande nog ser detta ut att hålla i sig, och vi trendar hittills under det första kvartalet 2023 mot nästan samma intäktsnivåer som för det fjärde kvartalet 2022, trots färre stora sportevenemang.

Vår kasinoinriktade verksamhet Viistek har dock fortsatt utvecklas svagt och Future Gaming Group beslutade därför att skriva ned värdet på aktierna i detta dotterbolag med 28 miljoner kronor. Nedskrivningen påverkar moderbolagets resultat och egna kapital negativt, men har ingen påverkan på koncernens resultat eller egna kapital. Nedskrivningen har heller ingen kassaflödespåverkan. Viistek stod under 2022 för endast ca 7 % av koncernens totala omsättning och har därför en liten påverkan på koncernens utveckling.

Eftersom våra huvudverksamheter går bra och genererar ett stabilt kassaflöde har Future Gaming Group börjat kunna köpa tillbaka en del av sitt obligationslån. I december återköptes obligationer till ett nominellt belopp om cirka 8,4 miljoner kronor.  Återköpen gjordes till rabatterat pris, vilket medförde en positiv effekt på finansnettot för det fjärde kvartalet 2022 om totalt cirka 4,0 miljoner kronor. Den minskade skuldsättningen är förstås positiv för oss då den förbättrar den finansiella stabiliteten för koncernen. Sammantaget börjar vi därmed det nya året med bra förutsättningar, både operationellt och finansiellt.

Alexander Pettersson

VD, Future Gaming Group

Denna information lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-02-23 08:15 CET.

Future Gaming Group International AB är ett på Spotlight Stock Market noterat bolag som investerar i och utvecklar tjänster inom lead generation, även kallat affiliatemarknadsföring eller prestationsbaserad marknadsföring. FGG-koncernen äger och driver via dotterbolag lead generation-verksamheterna Fable Media, Phase One Performance och Viistek Media.