Delårsrapport jan-sept 2000

Report this content

Varumärkestillväxten drivs av seriously.'s framgångsrika lansering i UK * Omsättningen ökade med 111% till KSEK 1 584 (752) * Omsättningen tredje kvartalet ökade med 207% till KSEK 696 (226) * Resultat efter finansnetto KSEK -9 627 (-1 800) * Orderboken ökade till KSEK 6 262 (0) * Omsättningen i UK växer stadigt och uppgick till KSEK 570. Tredje kvartalet är det första hela kvartalet efter lanseringen av seriously. i UK. Omsättningen i Sverige ökade mindre än väntat och blev KSEK 1 014 (752) i huvudsak på grund av fokuseringen på UK. * Målet att bli huvudleverantör (av vodka) på 25 av UK's 100 mest trendsättande barer till årsskiftet är redan uppnått. * seriously. shared, Facile & Co´s optionsprogram riktat till barer lanserades 00-09-11. Erbjudandet blev väl mottaget från såväl barer som media. Viktiga händelser efter rapportperiodens slut * Omsättningen i UK uppgick under oktober till KSEK 486 (0), att jämföras med KSEK 570 för årets första nio månader. * James Roberton (fd UK manager) tillsattes som verkställande direktör 00-11-07. Tillträdet reflekterar Facile & Co's operationella fokusering på exportmarknaden. Resultat tredje kvartalet Omsättningen ökade med 207% till KSEK 696 (226). Resultat efter finansnetto uppgick till KSEK -4 867 (-857) motsvarande -3,06kr (-1,08kr) per aktie. Delårsresultat nio månader Omsättningen ökade med 111% till KSEK 1 584 (752). Resultat efter finansnetto uppgick till KSEK -9 627 (-1 800) motsvarande -6,06kr (-2,26kr) per aktie. Första nio månaderna (KSEK) 2000 1999 Intäkter 1 584 752 Kostnad för sålda varor -1 230 -465 Bruttovinst 354 287 Marknadsföringskostnader -4 036 -64 Övriga externa kostnader -3 338 -882 Personalkostnader -2 686 -875 Avskrivningar -420 -246 Rörelseresultat -10 126 -1 780 Finansnetto 499 -20 Periodens resultat -9 627 -1 800 Försäljning Sverige (Liter) 22 266 13 003 Försäljning UK (Liter) 8 287 0 Total försäljning (Liter) 30 553 13 003 Resultat per aktie (SEK) -6,06 -2,26 Tredje kvartalet i korthet * Orderboken i UK uppnådde sin högsta nivå någonsin. Ordervärdet till barerna uppgick till KSEK 6 262 på 100 000 liter seriously. * Målet att vara huvudleverantör ( av vodka ) till 25 av UK's "topp 100" barer före årsskiftet har redan uppnåtts. Bland dessa återfinns tre av "topp fem" Momo, Light Bar (St Martins), och Long Bar (Sanderson). Att uppnå detta mål var av yttersta vikt. En förutsättning för att skapa ett framgångsrikt varumärke är att det underbyggs av välrenommerade branschaktörers uppskattning. * Facile & Co's optionsprogram riktat mot barer seriously. shared blev väl mottaget från såväl barer som media. Optionsprogrammet innebär att de anslutna barägarna erhåller optioner i Facile & Co i förhållande till försäljningen. seriously. shared utgör ett viktigt steg i Facile & Co's strategi att förändra bilden av spritindustrin. Financial Times skrev "Facile is perhaps the first company to give them (barägarna) such a direct financial incentive in the brand's success". Interbrand, ledande varumärkeskonsult kommenterade, "this option scheme is potentially interesting for several reasons. First, it is a relatively cheap and risk-free way for a small company to launch a brand, because it relies on deferred payments rather than up-front payments. Secondly it conforms to textbook models of "warm" ownership, which suggest that the best shareholders are those who have a direct and sympathetic involvement with its brands." * Investeringar i informationssystem, rekrytering av personal och ökad kontroll över leveranskedjan befäster företagets komparativa fördel - en direkt kundrelation. Investering i ett direkt distributionsnät på vår huvudmarknad, UK, ökar vidare värdet av dessa kundrelationer. Marknad Facile & Co är ett varumärkesbyggande företag och en kvalitetsfokuserad spritproducent. Facile & Co verkar för närvarande i huvudsak på två marknader, Sverige där företaget uppvisar en stabil tillväxt samt UK, där tillväxten är hög. På UK fokuseras också Facile & Co's marknadsaktiviteter. Facile & Co's varumärken är seriously. vodka, Facile Punsch och Idyll Akvavit. seriously. vodka är en premium vodka, den spritkategori som för närvarande växer snabbast. Facile Punsch har tilldelats 98 poäng av "Dina Viner", det högsta betyg som givits för en spritsort. Idyll Akvavit har tilldelats guldmedalj vid båda de tillfällen den deltagit i "The International Wine and Spirit Competition". Kvalitet är en av hörnstenarna i företagets varumärkesstrategi som använder kundbasen som plattform för att kommunicera varumärket. Bland kunderna kan nämnas Conran Group, Schrager Hotels, Harvey Nichols, Corney & Barrow och The Goodwood Group of Hotels. [REMOVED GRAPHICS] Investeringar Företagets investeringar i anläggningstillgångar uppgick under årets nio första månader till KSEK 796 (301). Seriously AB Dotterbolaget Seriously AB bedriver ej någon verksamhet. Prognos för helåret Facile & Co's kraftiga tillväxt i kombination med spritindustrins tydliga säsongsvariation gör det mycket svårt att ge en exakt prognos för fjärde kvartalet och därmed helårsresultatet. Vi gör dock bedömningen att: * Den redovisade förlusten för helåret väsentligt kommer att understiga den tidigare prognosen (KSEK -20 000) * Fakturerad försäljning kommer väsentligen att understiga prognosen * Försäljning, inklusive under perioden genererade order, kommer att väsentligt överträffa försäljningsprognos Information Bokslutskommuniké för helåret 2000 publiceras den 15 februari, 2001. Stockholm 17 november, 2000 Facile & Co AB (publ) James Roberton Verkställande direktör För ytterligare information kontakta: James Roberton, Managing Director T: + 46 8 660 8131 M: + 44 7932 058 198 E: james.roberton@facile.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00090/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/11/17/20001117BIT00090/bit0002.pdf Hela rapporten