Facken inom industrin: Löneökningar på 2,6 procent för 2010

Reallöneökningar, satsningar på trygghet, kompetensutveckling och jämställdhet är Facken inom industrins förslag till ett 1-årigt avtal med start den 1 april 2010.

Förslaget ska nu behandlas av respektive förbunds beslutande organ. Senast den 24 november 2009 ska förbunden meddela Facken inom industrins kansli om de ansluter sig till förslagen i den så kallade avtalspolitiska plattformen. Det är femte avtalsrörelsen som Facken inom industrin agerar gemensamt. Löneökningar Lönekraven är anpassade till de samhällsekonomiska förutsättningarna och ligger på en nivå som gör att den internationella konkurrenskraften bibehålls. Nivån på lönekraven är låg, men ska räcka för en ökad reallön även om den 2010 lär bli begränsad. Facken inom industrins förslag till krav är löneökningar på 2,6 procent i löneökning per avtalsområde, dock lägst 620 kronor i månaden. Alla anställda ska få minst 430 kronor i löneökning. I de fall avtalen innehåller bestämmelser om lägsta löner/minimilöner ska dessa höjas i syfte att säkerställa värdet av lägsta löner/minimilöner i relation till utgående lön. Utbildning och kompetensutveckling Facken menar att anställda ska ha möjlighet att bredda och fördjupa sina kunskaper och stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Därför föreslår de att alla anställda, utöver den direkt verksamhetsrelaterade utbildningen, ska få rätt till en viss mängd utbildning/kompetensutveckling per år. Parterna inom industrin ska, för detta ändamål, komma överens om att avsätta 0,x procent av ovan angivna löneutrymme. Trygghet i anställningen Utbildning i stället för uppsägning Facken föreslår åtgärder som gör det möjligt för de anställda att bibehålla sin anställning och under en tid genomgå en utbildning. Facken anser att parterna gemensamt ska uppvakta regeringen i syfte att bli överens om finansiering och genomförande av sådana åtgärder. Inhyrning Det förekommer att arbetsgivare ensidigt beslutar att anlita bemanningsföretag i stället för att återanställa arbetstagare som har företrädesrätt enligt lagen om anställningsskydd. Detta innebär ett kringgående av anställningsskyddet. Facken menar därför att det behövs regler som gör att arbetstagares företrädesrätt inte kränks. Visstidsanställning Facken menar att tillsvidareanställning ska vara huvudregel. En nedre gräns för visstidsanställning ska vara fastslagen och förekommer ”rullande” visstidsanställningar ska en bortre gräns finnas. Rehabilitering Industrins parter behöver enligt facken ett gemensamt Rehabiliteringsavtal som ska ge de lokala parterna rätt att påkalla ett särskilt rehabiliteringsstöd – förstärkt rådgivning. Syftet med Rehabiliteringsavtalet och den förstärkta rådgivningen är att tidigt få igång en rehabiliteringsprocess som återför den sjuke i arbete. Omställningsstöd för visstidsanställda och långtidssjukskrivna Facken anser att omställningsavtalen som ger stöd vid neddragningar också ska gälla för visstidsanställda och för personer som mist sin anställning på grund av ohälsa. Jämställdhet – årlig kartläggning Förbunden anser att det finns ojämlika och omotiverade löneskillnader. För att motverka detta anser facken att de lokala parterna årligen ska genomföra en lönekartläggning/löneskillnadsanalys i syfte att rätta till osakliga löneskillnader. I arbetet med lönekartläggningar/löneskillnadsanalyser ska även kvinnors respektive mäns möjligheter till lika utveckling i arbetet och av lön analyseras i syfte att skapa likvärdiga möjligheter. Facken menar att det på alla avtalsområden ska finnas partsgemensamma material som beskriver hur lönekartläggningar ska genomföras. För att stödja verksamheten vill facken att det genomförs partsgemensamma utbildningar för lönesättande chefer och fackliga företrädare. Parterna inom industrin ska inrätta en partsgemensam nämnd med uppgift att följa utvecklingen och tillämpningen enligt ovan. Föräldralön Föräldralön/ersättning ska enligt fackens förslag till krav utgå i sex månader och ge en inkomstutfyllnad upp till 90 procent av lönen, även på lönedelar över 10 prisbasbelopp. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Facken inom industrin Förbund Förbundsordförande Presskontakt GS Per-Olof Sjöö Johanna Arkåsen, 010-470 83 99 IF Metall Stefan Löfven Lasse Ankarfjäll, 070-535 60 64 Livs Hans-Olof Nilsson Pauli Kristiansson, 070-638 61 20 Pappers Jan-Henrik Sandberg Mikael Sterbäck, 070-586 12 41 Sveriges Ingenjörer Ulf Bengtsson Lasse Årling, 070-32980 08 Unionen Cecilia Fahlberg Louise Gerdemo Holmgren, 070-549 79 78