Kommentar med anledning av Industrins ekonomiska råds rapport ”Finanskrisens effekter på svensk industri”

Facken inom industrin kommenterar Industrins ekonomiska råds rapport om finanskrisens effekter på den svenska industrin. Rapporten publiceras idag (2009-03-27)

2009-03-27

Industrins ekonomiska råds (IER) rapport visar tydligt på det allvarliga läget för svensk industri och dess anställda. Om vår bedömning skiljer sig från IER på någon punkt är det snarast att arbetsmarknadsläget för de industrianställda under det närmaste halvåret kan bli ännu mer besvärligt än vad som framgår av rapporten.

Den globala finanskrisen, som långt ifrån är över, slår hårt mot den exportberoende svenska industrin och dess anställda. Under året kommer effekterna i ökad utsträckning också att sprida sig till övriga delar av svensk ekonomi. Varje industrianställd sysselsätter i dag fler personer i tjänstesektorn än under 1990-talskrisen. Risken är därmed att följderna blir ännu större.

Som IER: s rapport visar är problemet idag inte den svenska industrins kostnadsläge eller konkurrenskraft, utan det dramatiska efterfrågebortfallet och den arbetslöshet som följer. Facken inom industrin delar Industrins ekonomiska råds bedömning att det behövs mer av finanspolitiska åtgärder.

– Inför ett särskilt utbildningsbidrag till företag som istället för att varsla behåller de anställda och genomför utbildning och höj taket i arbetslöshetsersättningen, säger Jan-Henrik Sandberg, ordförande i Svenska Pappersindustriarbetarförbundet och Facken inom industrin.
– Det är två åtgärder som stärker företagen, de anställda och ekonomin, och som Facken inom industrin vill att regeringen omedelbart inför, understryker Jan-Henrik Sandberg.

Ytterligare kommentarer kan fås av:

Jan-Henrik Sandberg, ordförande Pappers, 08-796 61 19
Tommy Andersson, ordförande Grafiska Fackförbundet Mediafacket, 08-791 16 22