Påminnelse: Inbjudan till Facken inom Industrins 20-årsjubileum och boklansering!

5-6 september håller Facken inom Industrin en tvådagars konferens då deltagare från näringslivet, regeringen, arbetsgivare och fackliga företrädare bland annat kommer att diskutera Industriavtalet, dess framtid och industrins utmaningar. Industriavtalet, som i år firar 20-årsjubileum, har klarat sig genom låg- och högkonjunktur – men vad krävs för att det ska klara sig även nästkommande 20 år?

På konferensen lanseras också en ny bok om Industriavtalet - Vem ska bestämma på lönemarknaden? -  skriven av författarna och arbetsmarknadsjournalisterna Tommy Öberg och Anna Danielsson Öberg. Fler än 40 personer har intervjuats och boken förklarar på ett nytt och heltäckande sätt industriavtalets tillkomst, utmaningar och betydelse för svensk arbetsmarknad.

Vid lanseringen presenteras boken av författarna och kommenteras av en panel bestående av Göran Nilsson (kanslichef för Facken inom Industrin), Madelene Engman (avtalssekreterare GS) och Niklas Hjert (förhandlingschef Unionen).

Konferensen gästas även av bland andra näringsminister Mikael Damberg.

Media hälsas välkomna att delta under både boklanseringen och konferensen.

Inför konferensen har Facken inom Industrins ordföranden också skrivit en debattartikel som idag publiceras i Svenska Dagbladet. I debattartikeln tydliggör ordförandena för Facken inom Industrin sin hållning i vissa principiella frågor. De öppnar också upp för fler bärare av avtalet. (https://www.svd.se/fler-parter-kan-inga-i-industriavtalet)

Tid: 5 september kl 11:00-17:30 och 6 september kl 8:30- 14:15

Tid för boklanseringen: 5 september klockan 11.30-12.00. Journalister bjuds på lunch med författarna.

Plats: Aros Congress Center, Munkgatan 7, Västerås

Frågor och anmälan till:

Julius Petzäll Mendonca (GS)

Kommunikation och Press

Mail: julius.petzall@gsfacket.se

Telefon: 010-470 84 69

Facken inom industrin är ett samarbetsorgan för GS, IF Metall, Unionen, Livs och Sveriges Ingenjörer.

Snabbfakta

Facken inom Industrin bjuder in till boklansering och konferens i samband med 20-årsjubileum.