5 000 statliga jobbchanser i Västerbotten

Fackförbundet ST presenterar idag i Umeå en ny rapport, Framtidsjobb i Västerbotten.  I rapporten finns en prognos som visar att det kan skapas nästan 5 000 statliga jobb i Västerbotten under en femårsperiod, fram till 2018.

Att nya arbetstillfällen skapas beror främst på att anställda går i pension, anställda byter jobb och att nya uppgifter för den statliga verksamheten tillkommer. Det pågår en generationsväxling inom den statliga sektorn och behovet av nyrekrytering och att kunna locka till sig kompetens är stort. En majoritet av de statliga arbetsgivarna, åtta av tio, vill att de anställda ska ha högskoleutbildning. ST har ställt fördjupande frågor till de statliga myndigheterna i Västerbotten och några yrken som de efterfrågar de kommande åren är:

Arbetsförmedlare
Psykologer och beteendevetare
Jägmästare
Kvalificerade handläggare
Jurister
Experter inom IT, klimat- och naturvård, samhällsplanering

-De statliga arbetsgivarna i Västerbotten behöver vara attraktiva för att klara framtida omställningar. Vi i ST menar att det finns anledning att se över lönepolitik, karriärvägar, möjligheter till utveckling i jobbet och att investera i kompetensutveckling, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Arbetsmarknaden i Västerbotten är mycket könsuppdelad. Det handlar om att skapa, utveckla och behålla kvalificerade arbeten för både kvinnor och män. Det finns en risk annars att en del av jobben flyttas till storstäderna, cirka 2 795 arbetstillfällen ligger i farozonen för Västerbottens del.

För kontakt på plats i Umeå ring Marie Martinsson, utredare, på telefon 070-532 09 03.

För mer information om ST kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org