Almega tar semester i förhandlingar

Fackförbundet STs förhandlingar med arbetsgivarorganisationen Almega bransch Kommunikation tar nu ett mycket långt sommaruppehåll.

- Vi på ST har gjort allt vi kan för att avtalen ska bli klara och löneökningar betalas ut. Tyvärr har vi inte nått hela vägen och nu vill dessutom arbetsgivarorganisationen Almega ta en lång paus över sommaren, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST, i en kommentar.

- Hur lång semester behöver arbetsgivaren egentligen, Vi tycker det är märkligt med ett uppehåll på närmare två och en halv månad. Speciellt i ett läge där vi står redo att ta vårt ansvar för att slutföra förhandlingarna så att medlemmarna, bland annat, ska kunna få sina löneökningar så fort som möjligt, avslutar Britta Lejon.

Flera viktiga frågor kvarstår att förhandla om. Bland annat frågan om löneutrymmet, stärkt kompetensutveckling och begränsning av otrygga anställningar.

Förhandlingarna fortsätter nu först i senare delen av september och rör Fackförbundet STs medlemmar inom, bland annat, PostNord AB, Swedavia, Menzies Aviation AB, EPN, Aviator. Det innevarande avtalet löpte ut den 31 maj 2013.

För att följa utvecklingen i de centrala avtalsförhandlingarna gå in på www.st.org, Avtal 2013.

Ytterligare information: Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag nästan 90 000 medlemmar. För mer information se www.st.org