Annette Carnhede kommenterar höstbudgeten: Regeringen får betyget ”godkänt”

När regeringen idag presenterar sin budget för 2010 så blir helhetsbetyget från Fackförbundet ST ”godkänt”. Varken mer eller mindre.

– Det är bra att regeringen tar ansvar för att fullt ut finansiera t.ex. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Rättsväsendet, samt universitet och högskolor när behoven ökar, bl.a. p.g.a. den ekonomiska krisen. Samtidigt ska man vara medveten om att när regeringen talar om ”satsningar” så handlar det istället om att skjuta till pengar till verksamheter som annars skulle gå med stora underskott, eller tvingas skära ned på servicen, säger Annette Carnhede, ordförande ST. Arbetsförmedlingen – Visst behövs pengarna, men det är viktigt att förväntningarna hos allmänhet, företag och andra ligger på en realistisk nivå. Arbetsförmedlingen ska klara jobbkrisen och överta ansvaret för nyanlända invandrares integration och långtidssjukskrivnas återgång till arbete. Allt med ungefär samma resurser som man hade 2006, innan krisen, säger Annette Carnhede. Trafikverket – Det kommer att bli tuffa besparingar på nya myndigheten Trafikverket. Det är orealistiskt av regeringen att redan nu, innan den nya organisationen satt sig, presentera en sparplan. Regeringen måste förstå att det skapar oro hos medarbetarna, vilket ger sämre service till invidiver och företag, säger Annette Carnhede. Avtal 2010 – Statsbudgeten för 2010 minskar inte löneutrymmet för statligt anställda, utan uppräkningen följer samma principer som vanligt. Regeringen står därmed fast vid att statligt anställda har rätt till rimliga löner och villkor precis som andra anställda. Detta är en ljus punkt som endast kan tolkas som att statligt anställda inte – som tidigare – tvingas betala krisen med lägre lön. Sådana ”smygbesparingar” är orättvisa gentemot de anställda och hotar kompetens och service i staten, säger Annette Carnehede. Övrig information: Se Bilagan: ”Statsbudget 2010. Analys” med fördjupad information och fakta. Följ www.st.org där vi under dagen kommer uppdatera analysen. För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 Maria Frändegård, pressansvarig, tfn dir. 070-314 52 73 eller e-post: maria.frandegard@st.org