Arbetsförmedlare underkänner regeringens jobbpolitik

Arbetsförmedlarna anser att den nuvarande arbetsmarknadspolitiken riskerar att leda till högre arbetslöshet istället för lägre. Felaktiga och för få åtgärder samt personalbrist är orsakerna. Detta visar en undersökning som Fackförbundet ST har genomfört. Undersökningen visar bland annat att 80 procent av arbetsförmedlarna anser att det inte finns tillräckligt mycket personal, och att 49 anser att det inte finns tillräckliga resurser för att erbjuda effektiva åtgärder. Vidare önskar sig arbetsförmedlarna fler arbetsmarknadsutbildnings- och praktikplatser samt ökat fokus på att validera invandrares utbildning och yrkeserfarenhet. Däremot vill 43 procent av arbetsförmedlarna ägna mindre tid åt att kontrollera att arbetssökande söker jobb.

- Arbetsförmedlingen har som uppdrag att ta Sverige ur jobbkrisen och behöver väsentliga tillskott i budgeten om de ska ha förutsättningar att klara sitt uppdrag. Regeringen har skurit ner anslaget till Arbetsförmedlingen med en halv miljard kronor jämfört med år 2006, då tiderna var goda. Detta har bland annat inneburit en personalminskning från 11 000 anställda år 2006, till 9 000 anställda idag, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST. Även ramanslaget för arbetsmarknadspolitiken har minskat från drygt 70 miljarder kronor år 2006, till drygt 55 miljarder idag. Redan idag anser över hälften, 53 procent, av arbetsförmedlarna att de inte har möjligheter att ge tillräckligt stöd. Om arbetslösheten ökar, vilket alla bedömare tror, så anser 72 procent att den arbetsförmedling de jobbar på kommer att misslyckas med uppdraget att förmedla jobb eller stödinsatser till arbetssökande. Det är dock inte bara pengar som saknas, utan även effektiva åtgärder mot arbetslöshet. Exempelvis finns idag drygt hälften så många arbetsmarknadsutbildningsplatser som år 2006. 74 procent av arbetsförmedlarna anser att det behövs fler arbetsmarknadsutbildningsplatser och 50 procent vill även se fler praktikplatser. Endast 10 procent av arbetsförmedlarna anser att de två största arbetsmarknadspolitiska insatserna just nu, jobb- och utvecklingsgarantin samt jobbgarantin för ungdomar, är tillräckliga. Regeringens jobbpolitik, som i hög grad går ut på att stimulera och kontrollera att arbetssökande söker jobb, anser 43 procent av arbetsförmedlarna att man borde satsa mindre på. - Vi måste investera nu i åtgärder som ger effekt, för att kunna skörda vinsterna när tiderna blir bättre. Vi föreslår ökade resurser till Arbetsförmedlingen, fler arbetsmarknadsutbildningsplatser, fler praktikplatser, ökad validering av utländsk kompetens och färre meningslösa kontroller av arbetssökande, säger Annette Carnhede. Övrig information Rapporten ”Arbetsförmedlingen och jobbkrisen” som bygger på enkätsvar från 2 229 arbetsförmedlare, finns att ladda ner på www.st.org För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 Roger Syrén, utredare, tfn. 070-600 51 24 Malin Brikell, pressekreterare, tfn. 070-307 71 77