Arbetsförmedlingen - En tyst myndighet

ST inom Arbetsförmedlingen har gjort en arbetsmiljöundersökning bland sina medlemmar. Det är 2 841 personer som har svarat. Undersökningen En tyst myndighet visar att 44 procent av medarbetarna och 26 procent av cheferna inte vågar säga vad de tycker om verksamheten. Över hälften av personalen anser att samtalsklimatet har blivit tystare det senaste året.

De bakomliggande orsakerna till att personalen inom Arbetsförmedlingen inte vågar säga vad de tycker är rädsla för repressalier, exempelvis utebliven löneökning eller omplacering.

- Det är oroande att anställda och chefer inom Arbetsförmedlingen inte vågar säga vad de tycker och tänker. Ledningen har också slutat att informera facket om vissa samverkansfrågor och då kan inte facket agera på medlemmarnas uppdrag. Förutom att medarbetare känner rädsla så leder det också till att myndighetens kompetens inte används fullt ut, säger Fredrik Andersson, ansvarig för arbetsmiljö inom ST på Arbetsförmedlingen.

Många inom Arbetsförmedlingen upplever en mycket hög arbetsbelastning. Det finns också hinder för att utföra sitt jobb, 80 procent av cheferna anger att akutuppdrag gör det svårare att göra sitt jobb och 70 procent av arbetsförmedlarna anger administration som ett stort hinder. Personalen på Arbetsförmedlingen upplever att detaljstyrningen har ökat och att handlingsutrymmet för hur arbetsuppgifter ska utföras har begränsats betydligt.

- Vi i personalen styrs mot mål som är kvantitativa, att exempelvis träffa så många arbetssökande som möjligt, snarare än att fokusera på kvalitet och se till den arbetssökande får de bästa förutsättningar att få ett arbete. Som det är nu försämrar arbetsmiljön våra förutsättningar att göra vårt grunduppdrag, att förmedla jobb, avslutar Fredrik Andersson.

Undersökningen En tyst myndighet har presenterats för Arbetsförmedlingens ledning. ST inom Arbetsförmedlingen vill att myndigheten börjar leva efter den värdegrund som är beslutad 2010, att ledningen tar tillvara medarbetarnas erfarenhet och kompetens samt att de tar ett helhetsgrepp kring prioriteringar och uppdrag.

Vissa siffror i undersökningen finns nedbrutet på regional nivå. För kontakt med respektive region inom Arbetsförmedlingen, se bilaga.

För mer information: kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org