Arbetsgivare ska ansvara för polisanmälan vid hot och våld

Arbetsmiljöverket presenterar idag sin slutrapport av hur stat och kommun förebygger och följer upp hot- och våldssituationer för personal som jobbar med myndighetsutövning. Rapporten visar att 7 av 10 arbetsgivare får krav på åtgärder. Cirka 1 500 inspektioner har Arbetsmiljöverket genomfört.

Arbetsmiljöverket konstaterar att bli hotad eller rent av slagen på jobbet inte är ovanligt för tjänstemän som arbetar med myndighetsutövning. De beskriver också att klimatet på arbetsplatserna har hårdnat och anställda förväntas tåla mer. Det här stämmer väl med de rapporter vi i ST får från medlemmar och skyddsombud.

- Det är oroande att det finns ett mörkertal och att incidenter med hot och våld mot anställda inte alltid rapporteras. Jag menar att regeringen ska ställa krav på myndigheterna att de har ett system för att rapportera incidenter, säger Britta Lejon ordförande i Fackförbundet ST.

En del som Arbetsmiljöverket har analyserat är det förebyggande arbetet. Detta berör ju främst myndigheter som möter många medborgare. Från STs sida menar vi att det är betydelsefullt att anställda får utbildning i bemötande för att undvika hot och våld. Det är också viktigt att lokaler, bemanning och policys utformas så att hot och våld elimineras.

- När väl något har inträffat på en arbetsplats är det viktigt att den anställde får ett kvalificerat stöd. Vårt krav är att arbetsgivaren är den som ska ansvara för polisanmälan av hotet eller våldet, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor. För mer information se www.st.org