Avtalet förlängs för statligt anställda

Det statliga avtalet gick ut igår, den 30 september. Intensiva förhandlingar pågick in i det sista. Parterna, det fackliga förhandlings- och samverkansorganet OFR/ S, P, O* och Arbetsgivarverket, kom då överens om att prolongera avtalet med två dagars uppsägningstid. Avtalet berör cirka 100 000 anställda inom staten.

­- Vi har goda förhoppningar att teckna ett nytt avtal inom kort, säger Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingsledare för OFR/ S, P, O.

OFR/ S, P, O yrkande är bland annat:

• Löneökningar i linje med övriga avtal på marknaden, fastställda i siffror
  • Kvalitetssäkra arbetet med att förebygga hot och våld
  • Höjning av semesterlönegarantin
  • Förbättra den lokala löneprocessen
  • Trygghetsavtalet ska tillämpas även för soldater

För mer information, välkommen att kontakta:

Sofia Johansson, pressansvarig fackförbundet ST, på telefon 070-314 52 73, Daniel Skoglund, pressansvarig Officersförbundet, på telefon 076-525 40 85, Hanna Hernefeldt, informatör Polisförbundet, på telefon 0703-99 86 00

*OFR/Statstjänstemän, Poliser, Officerare är ett förhandlande samverkansorgan
för åtta självständiga fackförbund inom statlig sektor som tillsammans organiserar cirka 100 000 anställda. Medlemmarna finns inom Fackförbundet ST, Polisförbundet, Officersförbundet, Lärarförbundet, Vårdförbundet, Försvarsförbundet, Tull-Kust och Ledarna.