Bäst i toppen, sämst i botten

Statligt ägda företag ska enligt regeringens riktlinjer vara föredömen inom jämställdhet. En undersökning som Fackförbundet ST har gjort visar att jämställdheten i statliga bolag är god i styrelserna, men väsentligt mindre längre ner i verksamheterna. Redan i nivån direkt under styrelserna, ledningsgrupperna, är könsfördelningen avsevärt mer ojämn. Sett till hela personalgrupperna mår kvinnorna dessutom betydligt sämre än männen och får mer sällan användning för hela sin kompetens, samtidigt som de oftare upplever mobbning och kränkande särbehandling.

- Om jämställdheten ska fungera i praktiken måste regeringen skriva in i ägardirektiven att varje arbetsplats ska ha tydliga riktlinjer för karriärutveckling. Vår undersökning visar att styrelserna i statliga bolag ignorerar de krav på jämställdhet som regeringen ställer på dem. Därför måste regeringen bättre följa upp hur deras direktiv efterlevs och vidta sanktioner mot de bolag som inte sköter sig, säger Annette Carnhede, ordförande i Fackförbundet ST. I de tretton statligt ägda bolag som ingår i Fackförbundet STs undersökning är åtta styrelseordföranden kvinnor och elva av styrelserna har en könsfördelning med minst 40 procent kvinnor. I nivån under styrelserna, ledningsgrupperna, leds endast tre av dessa tretton av kvinnliga vd:ar och bara fyra av ledningsgrupperna innehåller minst 40 procent kvinnor. En annan undersökning, av arbetsmiljön för anställda inom staten, som Fackförbundet ST har beställt visar att enligt 38 procent av kvinnorna i statligt ägda bolag förekommer mobbning och 28 procent har själva utsatts för kränkande särbehandling, mot 26 respektive 17 procent av männen. 7 procent av kvinnorna befinner sig i ledande positioner, mot 24 procent av männen. 50 procent av kvinnorna upplever att de inte får användning för hela sin kompetens i arbetet, mot 39 procent av männen. Vidare känner 24 procent av kvinnorna olust att gå till jobbet, mot 13 procent av männen. - Ytterst visar undersökningen att kvinnornas kompetens inte tas till vara. Detta är ett samhällsekonomiskt slöseri som vi måste ändra på. Enbart jämställda styrelser löser inte problemet. Det krävs praktiska verktyg som exempelvis karriärutvecklingsplaner för alla anställda och dessutom attitydförändring, säger Annette Carnhede. För ytterligare information, kontakta Fackförbundet ST: Annette Carnhede, förbundsordförande, tfn. 070-641 12 15 Malin Brikell, pressekreterare, tfn. 070- 307 71 77 Övrig information Rapport kring jämställdheten i statligt ägda bolag bifogas.