Bra att arbetsförmedlarna får vara proffs

Arbetsförmedlingen vässar sitt arbete genom att låta arbetsförmedlarna fokusera på arbetsgivare och arbetssökande och förmedling av jobb och, bland annat utöka e-tjänster. En effekt är dock att några av kontoren försvinner.

- Det är bra att Arbetsförmedlingen nu genomför satsningar för att reformera myndigheten till en vassare och bättre verksamhet. Det är en stor förändring som nu förbereds. Det är otroligt viktigt att denna satsning verkligen leder till ett större fokus på kontakter med arbetsgivare och arbetssökande och förmedling av jobb. Särskilt viktigt är det i de kommuner vars arbetsförmedlingskontor nu minskas, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST, i en kommentar.

Hon säger det med anledning av att Arbetsförmedlingen nu ska låta arbetsförmedlarna fokusera på kontakter med arbetsgivare och arbetssökande. Detta är en del Arbetsförmedlingens förnyelsearbete. En effekt är dock att några av kontoren i landet läggs ned. Detta ska dock ske utan personalnedskärningar.

- För STs medlemmar och för verksamheten är det betryggande att antalet anställda inte minskas. Det är bra att ledningen för Arbetsförmedlingen inser vikten av kompetenta arbetsförmedlare för att myndigheten ska lyckas med sitt viktiga uppdrag, avslutar Britta Lejon.

-  Jag hoppas att förändringarna och satsningarna leder till en bättre arbetsmiljö för våra medlemmar. Idag är uppdraget för arbetsförmedlarna mycket otydligt och jag tror och hoppas att förändringen leder till en avsevärd förbättring, säger Helena Perlerot, ordförande för STs avdelning inom Arbetsförmedlingen, i en kommentar.

För mer information kontakta: Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST på telefon tel 08 - 790 51 38, eller Helena Perlerot på telefon 010-486 21 44 eller Lars Pauli tf pressekreterare på 070 - 316 18 65

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag nästan 90 000 medlemmar. För mer information se www.st.org