Britta Lejon kommenterar regeringsförklaringen

Idag i regeringsförklaringen sa Stefan Löfven att missbruket av visstidsanställningar ska upphöra. Statistik från SCB visar att nästan en av fyra, 23,5 procent, som jobbar inom staten har en visstidsanställning. Att staplingen av visstidsanställningar upphör är en viktig fråga för Fackförbundet ST.

-       Äntligen får vi en regering som är tydlig med att staplingar av visstidsanställningar ska upphöra. Vi ser fram emot att den redan existerande lagstiftningen förbättras så att människor inte längre kan utnyttjas. Staten ska erbjuda fasta anställningar för permanenta arbetsuppgifter, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

Vi i ST föreslår att det införs en övre gräns för hur länge visstidsanställningar kan pågå. Vårt förslag är att den som har varit tidsbegränsat anställd hos samma arbetsgivare under tre år under en femårsperiod ska ha rätt till en tillsvidareanställning.

Ett annat viktigt område för ST som togs upp i regeringsförklaringen är öppenhet och meddelarfrihet. All verksamhet som finansieras med skattemedel ska få meddelarfrihet sa Stefan Löfven.

- Det är otroligt viktigt att insynen ökar i våra gemensamt finansierade verksamheter. Detta ligger helt i linje med vad ST anser och länge har drivit. Detta innebär att vi kan se fram emot meddelarfrihet även i statliga bolag och det är ett glädjande besked, fortsätter Britta Lejon.

Löfven sa också i regeringsförklaringen att Arbetsförmedlingen ska reformeras. Fackförbundet ST är största fack på Arbetsförmedlingen.

- Det är ett välkommet besked, administrationen måste minska och arbetsförmedlarna måste få utrymme att göra det som är viktigast – att förmedla jobb. Arbetsförmedlarna måste också få mer tid att träffa arbetsgivare för att bättre kunna matcha efterfrågan på arbetskraft och kompetens med arbetssökande, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org