Britta Lejon kommenterar valet av Mikael Sjöberg som ny gd för Arbetsförmedlingen:

- Jag gratulerar Mikael Sjöberg till uppdraget! Jag hoppas att utnämningen leder till stabilitet och arbetsro efter lång tid av spekulationer och oro, säger Britta Lejon.

- Men det är en otroligt svår och utmanande uppgift som den nye generaldirektören har framför sig. Han måste börja med att skapa ett gott ledarskap i organisationen, upprätta förtroendet för Arbetsförmedlingen bland allmänheten och låta arbetsförmedlarna få ägna tid till kärnuppdraget - kontakter med arbetssökande och arbetsgivare.

- Det är också viktigt att regeringen nu skapar förutsättningar för att Arbetsförmedlingen ska kunna göra ett bra jobb. Det krävs en aktiv och mer ambitiös arbetsmarknadspolitik än den som förs idag så att arbetssökande får jobb och arbetsgivare den kompetens som de behöver, avslutar Britta Lejon.

ST är den största personalorganisationen inom Arbetsförmedlingen med knappt 7 000 medlemmar. Det gör att ST också är det största facket för akademiker inom Arbetsförmedlingen.

För mer information kontakta: Lars Pauli, tf pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via lars.pauli@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag nästan 90 000 medlemmar. För mer information se www.st.org