Britta Lejon kritisk mot beredningen av nya budgeten

Den budget som riksdagen antagit medför stora förändringar för myndigheterna. Arbetsförmedlingen får stora minskningar i anslagen och ska läggas ned i sin nuvarande form. Den helt nya jämställdhetsmyndigheten likaså. Migrationsverkets anslag blir helt otillräckliga.

- Staten och de statliga verksamheterna är för viktiga för att så stora beslut ska tas med ett så bristfälligt beredningsunderlag, kommenterar Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST, riksdagens budgetbeslut.

Hanteringen av budgeten lämnar mycket i övrigt att önska

- Den statsbudget som nu kommer att gälla har inte kunnat beredas på normalt sätt. Därför är effekterna av budgeten svåra att se, Dessutom finns en risk, eller möjlighet beroende på hur man ser det, att budgeten rivs upp av ett nytt budgetbeslut från en ny regering inom kort. Detta får orimliga konsekvenser för de statliga verksamheterna. Det är inte förenligt med en bra personalpolitik, avslutar hon.

För mer information: Kontakta Lars Pauli, pressansvarig ST, 070-314 52 73, e-post: press@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig sektor och har idag över 95 000 medlemmar. För mer information se www.st.org