Britta Lejon ny ordförande i NEA

Fackförbundets STs ordförande Britta Lejon har idag i Bryssel utsetts till ordförande för den europeiska organisationen NEA, National European Administration. NEA är den fackliga grupperingen för statsförvaltningen i Europa. Britta Lejon efterträder Jean-Paul Devos från Belgien och hon blir den första kvinnan på posten som ordförande.

- Jag är glad över förtroendet från mina europeiska fackliga kollegor att få leda vårt gemensamma arbete, säger Britta Lejon, ordförande i Fackförbundet ST.

NEA samordnar det fackliga europeiska arbetet inom statlig förvaltning. De viktigaste frågorna för NEA är att sätta stopp för nedskärningarna av statsförvaltningarna i den ekonomiska krisen spår, att åstadkomma en rätt till information och samverkan inför förändringar av förvaltningarna samt kvalitet i de offentliga förvaltningarna.

- Min ambition med ordförandeskapet är att stärka det fackliga arbetet och flytta fram positionerna gentemot arbetsgivarna och Kommissionen, avslutar Britta Lejon.

För mer information kontakta Sofia Johansson, pressekreterare, på telefon 070-314 52 73 eller via sofia.johansson@st.org

Fackförbundet ST är det största facket inom statlig verksamhet. För mer information se www.st.org